Alla singlars dag – en dag både för singlar och shoppingsugna. Foto: Scanpix

Köpte för 33 miljarder på ”Alla singlars dag”

Publicerad

”Två miljoner bh:s sålda på en timme, de skulle kunna skapa ett berg tre gånger högre än Mount Everest”. Det kunde man läsa på Kinas största shopping-sajt i slutet av årets shoppinghögtid.

I dag, den 11 november, firar kineserna Alla singlars dag. Ett slags motgift till röda hjärtan och förälskade par, när unga människor firar att de lever själva. I dag, den enda dagen på året då datumet består av fyra ettor, har kineserna även valt att lägga årets största shopping-högtid. En dag som inte bara singlar väljer att uppmärksamma.

Yuan Kery och hennes pojkvän sitter framför datorn i sin nya lägenhet i närheten av Shanghai. De har väntat i flera månader på att möblera sitt hem. Så fort klockan slagit tolv, natten mot måndagen, slår de till och spenderar på några timmar omkring 1.700 kronor.

– Vi tycker om att fönstershoppa, men vi har aldrig spenderat så mycket pengar på en dag, säger Yuan Kery till New York Times reporter.

Sålde för 33 miljarder

Paret är bara två bland hundratals miljoner kineser som deltog i shoppingmaratonet den 11 november. Strax efter klockan två i natt, svensk tid, kunde den största kinesiska återförsäljaren på nätet stoltsera med att ha sålt för strax under 33 miljarder kronor.

– Alla singlars dag har blivit en oerhört viktig dag för detaljhandeln. Rean idag har varit allt konsumenter talat om, från ungdomar till 40-åringar. Bortsett från det kinesiska nyåret håller det här på att bli en av de viktigaste dagarna för återförsäljare att lansera sina kampanjer, säger Shaun Rein, en marknadsanalytiker i Shanghai, till CNBC.

Rean är inte längre ett nationellt fenomen – västerländska märken vill också utnyttja shoppingglädjen. Mjukvarujätten Microsoft är ett exempel på utländska företag som i år deltagit i rean på Alla singlars dag för första gången.

”Kände mig som en soldat”

En kinesisk bloggare skriver på BBC att hennes rumskamrat frågat vad hon lagt undan i sin online-varuvagn inför rean. Trots att hon inte planerat att handla drogs hon med och satt redo att trycka på ”köp”-knappen när måndagen kom.

”Nästa morgon, när jag fick reda på att nästan 13 miljarder spenderats över en natt så kände jag mig som en soldat som gått till strid i någon annans krig”, skriver hon.

Den vilda shopping-entusiasmen som märks under 11 november är en bra bild av den ständiga tillväxten av e-handel i Kina. Om landet fortsätter på samma bana kommer man att gå om USA i år som den största online-shoppingmarknaden i världen, enligt Forrester Research.

Kinesiska konsumenter förutspås spendera drygt 2.000 miljarder svenska kronor på onlineshopping i år, jämfört med amerikanernas 1.800 miljarder.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer