Kronan dämpar exporten

Uppdaterad
Publicerad

Det går trögt för de svenska exportföretagen. Men nästa år kan exporten växa med ett par procent, spår Exportrådet.

Under slutet av 2012 har den svenska exporten stannat av, i skuggan av eurokrisen.

Men Exportrådet bedömer nu att världskonjunkturen bottnar och under nästa år kommer återhämtningen att sprida sig i världsekonomin, för att ytterligare öka farten under 2014.

Det bidrar till att den svenska exporten växer med 2 procent under 2013 och med 4 procent under 2014, enligt prognosen.

Problem i nordiska länder

Euroländerna får se svagt negativa BNP-siffror i år och svag tillväxt under 2013 och 2014. De nordiska länderna ger inte heller Sverige samma draghjälp som tidigare. Det är bara Norge som har en stark tillväxt under både 2013 och 2014.

-Danmark är i recession och Finland har stora problem, delvis på grund av Nokia, säger Exportrådets chefsekonom Mauro Gozzo.

Samtidigt är marknadstillväxten i de länder som Sverige exporterar till betydligt starkare än prognosen för den svenska exportökningen.

Räknar med starkare krona

-Där är valutan en faktor. Vi räknar med en starkare krona när världskonjunkturen förbättras, så det blir tufft att exportera från Sverige, säger Gozzo.

Samtidigt pekar Gozzo på att den svaga utvecklingen i euroområdet ger möjligheter framöver.

-Det finns en uppdämd efterfrågan som kan manifestera sig när förtroendet stiger, säger Gozzo.

Även Kommerskollegium bedömer i sin nya analys att den vikande konjunkturen i euroområdet nu drabbat den svenska utrikeshandeln.

De tre första kvartalen 2012 uppgick värdet av Sveriges varuexport till 885 miljarder kronor och varuimporten till 827 miljarder. Det är en minskning för både export och import jämfört med motsvarande period 2011. Exporten minskade med 2,5 procent och importen med 3,0 procent.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer