Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Vad är ”diversity washing”? Hör ekonomiprofessorn Susan Harmeling, ekonomiprofessor vid USC Marshall Business School, berätta. Foto: SVT, FREDRIK SANDBERG / TTVisa alla (2)
Visa alla (2)

”Företag inser inte potentialen med mångfald”

Uppdaterad
Publicerad

Flera företag i Sverige har börjat sätta upp mål för ökad mångfald – men frågan är inte helt okontroversiell. Bara i USA har begreppet ”diversity washing” blivit en trend, enligt ekonomiprofessorn Susan Harmeling.

– Företag gör en massa uttalanden men vidtar inga meningsfulla åtgärder, säger hon till Ekonomibyrån.

Aldrig har så många kvinnor lett svenska börsbolag som nu. Men nio av tio vd-jobb går fortsatt till män, visar stiftelsen Albrights senaste rapport. Samtidigt inser fler bolag vikten av mångfald, men där finns ett glapp mellan företagens mål och vad som faktiskt görs, menar Maija Inkala, talesperson för Allbright.

– Fler bolag skulle absolut behöva en mångfaldspolicy men det räcker inte med att rekrytera in personer utan man måste se över företagskulturen så det finns möjligheter internt att göra karriär, säger Maija Inkala i Ekonombyrån.

Få mäter – kritik mot Investors mångfaldsplan

I USA har Susan Harmeling, ekonomiprofessor vid USC Marshall Business School, märkt av en trend bland amerikanska företag – så kallad ”diversity washing”. Kort sagt handlar det om företag, institutioner, universitet och andra aktörer som uttalar sig om vikten av mångfald – men inte agerar därefter.

– Företag gör en massa uttalanden men vidtar inga meningsfulla åtgärder, säger Harmeling till Ekonomibyrån.

I Sverige mäter få företag anställdas bakgrund. Men många har satt upp mål för ökad mångfald. Investors mångfalds- och inkluderingsplan har de senaste månaderna debatterats, framför allt på DI:s ledarsida. Wallenbergbolaget Investor strävar efter att aktivt främja mångfald i alla led och uppmanar bolagen de har ägande i att göra detsamma.

– De har en väldigt radikal agenda, inget annat bolag har gått så långt, säger PM Nilsson, ledarskribent på Dagens Industri, i Ekonomibyrån.

Investors hållbarhetschef Viveka Hirdman-Ryrberg håller inte med om kritiken.

– Vi vill bejaka en kultur där många olika perspektiv kommer fram. Vi har aldrig velat få till någon form av kvotering utan utgångspunkten för allt vi gör är meritokrati, kompetens. Det finns ingen absolut ingen motsättning mellan mångfald och kompetens, tvärtom, säger Viveka Hirdman-Ryrberg, i Ekonomibyrån.

Swedish Match: ”Viktigt att mäta det som går”

Ett av få företag i Sverige som faktiskt mäter mångfald är Swedish Match. Med hjälp av SCB kan de få anonym statistik över andel anställda med utländsk bakgrund.

– Det är viktig att mäta det som går. Det finns alltför många företag i det här landet som inte inser potentialen med mångfald. När det gäller mångfald och utländsk arbetskraft på kvalificerade positioner så är vi väldigt långt ifrån toppen, säger Swedish Match vd Lars Dahlgren.

”Inför engelska som officiellt andraspråk”

En lösning för att öka mångfalden inom svenska bolag är enligt Lars Dahlgren att minska språkkraven.

– De politiska partierna försöker trumfa över varandra med krav på svenska och förbättrad SFI. Det är helt fel tänkt. Sverige borde införa engelska som officiellt andraspråk, säger Lars Dahlgren i Ekonomibyrån.

Hör ekonomiprofessorn Susan Harmeling utveckla ”diversity washing” i klippet ovan. Se hela avsnittet av Ekonomibyrån: Lika barn leka bäst på SVT Play.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Ekonomibyrån

Mer i ämnet