Skyltfönster i Oslo med reklam för Black Friday. Foto: Erik Flaaris Johansen / NTB

Minskad e-handel under årets Black week

Uppdaterad
Publicerad

Omsättningen i e-handeln under reaperioden Black week minskade i år med 2,2 procent jämfört med förra året, enligt ett pressmeddelande från Prisjakt och Svea bank.

– Konsumenterna är mer prismedvetna och eftertänksamma nu vilket syns i årets siffror, säger Emma Lindgren, expert på digital konsumtion på Svea Bank.

I genomsnitt var prissänkningarna något mindre än i fjol, enligt prisjämförelsesajten Prisjakt. Då låg snittrabatten på 22 procent, medan den i år krympte till 20,4 procent.

Konsumenterna hade räknat med betydligt större fyndchanser. I snitt låg förväntningarna på 37 procents rabatt enligt en undersökning som Kantar gjort på uppdrag av Prisjakt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.