Nya aktörer tar plats i flygbranschen efter pandemin

Publicerad

Pandemikrisen har slagit hårt mot flygbranschen – men samtidigt har den öppnat för mindre aktörer att slå sig in på nya marknader. Och då fortsätter priserna vara relativt låga.

– Här i Sverige har Ryanair och Wizz Air flaggat för att satsa ännu mer än tidigare, Ryanair ska till och med flyga från Arlanda, säger Michael Kapil som är marknadschef på Ticket.

Bolag som SAS och Norwegian har blivit tvungna att dra in linjer för att hantera krisen. Samtidigt har andra flygbolag har kommit igång med nya marknadsstrategier.

”Tror på att vara lokala”

Sedan början av februari har resebolaget Airleap varit ett av bolagen som lanserat fyra nya varumärken med mer lokal närvaro bland annat i Skåne, Malmö, Halland, Gotland och Helsingborg.

– Vi tror på att vara lokala och regionala genom att ha personal på plats och som arbetar med marknaden och har ett öra mot marknaden, säger Jens Harryson som är kommersiell direktör på Airleap.

En rusch till midsommar

Branschorganisationen IATA har tidigare under pandemin varnat för dramatiska uppgångar av biljettpriser. Trots det är flygbiljetterna fortsatt relativt låga och allt fler börjar boka inför sommaren.

– Det förväntas en liten rusch fram till midsommar med sista minuten-resor, därefter förväntas priserna komma tillbaka som under ett normalt år igen, säger Michael Kapil.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.