Bolag som SAS och Norwegian har blivit tvungna att dra in linjer för att hantera krisen. Samtidigt har andra flygbolag har kommit igång med nya marknadsstrategier.
”Tror på att vara lokala”
Sedan början av februari har resebolaget Airleap varit ett av bolagen som lanserat fyra nya varumärken med mer lokal närvaro bland annat i Skåne, Malmö, Halland, Gotland och Helsingborg.
– Vi tror på att vara lokala och regionala genom att ha personal på plats och som arbetar med marknaden och har ett öra mot marknaden, säger Jens Harryson som är kommersiell direktör på Airleap.
En rusch till midsommar
Branschorganisationen IATA har tidigare under pandemin varnat för dramatiska uppgångar av biljettpriser. Trots det är flygbiljetterna fortsatt relativt låga och allt fler börjar boka inför sommaren.
– Det förväntas en liten rusch fram till midsommar med sista minuten-resor, därefter förväntas priserna komma tillbaka som under ett normalt år igen, säger Michael Kapil.