Vid lunchtid började Swedbanks kunder att höra av sig om störningar i appen och i internetbanken.
– Vi har omfattade tekniska problem som påverkar internetbanken och appen, säger Unni Jerndal, presschef vid Swedbank.
Hon tillägger:
– Det går att nå kundtjänst via telefon men det är tyvärr rätt långa köer. Vi arbetar med full kraft med att lösa problemet, säger hon.
”Omfattande tekniskt problem”
Det finns inga uppgifter om att det ska vara problem att genomföra köp. Vid 18-tiden är problemet fortfarande inte löst, men man har kunnat konstatera att problemet ligger hos banken och ingen annan aktör.
Det är oklart hur många som har drabbats, men det är ett ”omfattade tekniskt problem”, säger Unni Jerndal.
Kunder kommer kompenseras
För de Swedbankkunder som eventuellt får extra kostnader på grund av de tekniska problemen, exempelvis genom att man inte kan betala sina räkningar, kommer detta kompenseras av Swedbank meddelar Unni Jerndal.
– Då gäller det att höra av sig till oss för att få hjälp med det, säger hon.
Ingen klar prognos vid 20.30-tiden
Vid 20.30-tiden på fredagskvällen var det fortfarande tekniska problem med internetbanken.
– Vi har funktion i internetbanken, appen och telefoncentret men det är begränsat och det är långa köer för kunderna. Läget är samma.
Ni har ingen prognos på när problemen kan vara åtgärdade?
– Vi arbetar för fullt men har ingen tydlig prognos nej.
UPPDATERING:
Vid 22.15-tiden meddelade Swedbank att systemet återigen fungerade.