Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
I en hangar vid Säve flygplats utanför Göteborg arbetas det febrilt för att utveckla elflygplan där motorerna får el direkt från batterier. Foto: SVT

Så kan flyget bli grönt

Uppdaterad
Publicerad

Tekniken för ett helt utsläppsfritt flyg är några år bort. Men resan i det blå kan göras grön redan i dag. Om du är beredd att betala för det.

Vätgas pekas allt oftare ut som framtidens hållbara bränsle för tyngre transporter, under förutsättning att den framställs med grön el. Flygplanstillverkaren Airbus utvecklar helt nya flygplan där förbränningsmotorn använder vätgas, med siktet inställt på 2035.

Redan 2025 räknar amerikanska Universal Hydrogen vara i luften med hjälp av vätgas. De satsar på att bygga om existerande 50-sitsiga propellerplan för flygningar upp till 100 mil där man hakar på en ny elmotor som får sin ström från en bränslecell som med vätgas producerar el med vatten som enda utsläpp.

– Vi har valt att använda teknik och flygplan som finns redan idag, för om flyget ska bidra till att nå Parisavtalets utsläppsmål så måste vi agera nu, menar medgrundaren Jason Chua.

”Elplan är billigare i drift”

Elflyg är också på gång. Svenska Heart Aerospace ska få upp sitt första batteridrivna plan i luften 2026. Med 19 säten har man till en början en räckvidd på 40 mil. Flygbolaget BRA planerar exempelvis att trafikera Stockholm-Visby med en sådan maskin från 2027.

– Man ska inte släppa de andra spåren med vätgas och biobränsle. Men det här är något vi kan göra de kortare rutterna med. Det som är unikt med elen är också att vi får en så pass mycket bättre ekonomi i det här. Ett elplan är billigare i drift, förklarar Hearts grundare och vd Anders Forslund.

Men redan i dag skulle fossilfria bränslen som biobränsle kunna reducera en stor del av flygets koldioxidutsläpp, med nuvarande motorer. Efterfrågan är dock inte så stor att produktionen kommit igång ordentligt. Priset är därför ännu fyra-fem gånger så dyrt som fossilt flygbränsle. Exempelvis blir en flygning Stockholm-London som normalt kostar 1800 kr hos SAS, 700 kr dyrare om man väljer att betala extra för biobränsle fullt ut.

– Det kommer en tid när det är inkluderat, inom ett årtionde kanske det bara kostar 300 kr mer. Då får vi större efterfrågan hos en bredare publik än idag, tror SAS hållbarhetschef Lars Andersen Resare.

Behövs rätt incitament

BRAs hållbarhetschef Maria Fiskerud tror att biobränsle inbakat i biljettpriset kommer ske tidigare.

– Vi hoppas börja testa att inkludera det i priset på vissa resor redan i år.

Amerikanska flygbolaget United lovar vara helt utsläppsfria 2050. Dess hållbarhetschef Lauren Riley efterlyser statlig hjälp och styrning för att satsningarna på ny teknik och hållbara flygbränslen ska ta fart.

– Vi kommer behöva att myndigheterna skapar rätt incitament, det är det ingen tvekan om.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
På en flygplats i Los Angeles byggs flygplan som ska drivas med vätgas – se hur det fungerar här. Foto: SVT

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer