Bolaget redovisar en vinst före skatt på 1 263 miljoner kronor för perioden december–februari, det första kvartalet i företagets brutna räkenskapsår. Motsvarande period 2017 gjorde bolaget en vinst på 3 212 miljoner kronor.
Det var också något under analytikernas förväntningar som i genomsnitt låg på en vinst på 1 294 miljoner kronor, enligt Reuters sammanställning.
Vid Stockholmsbörsens öppning backar också H&M-aktien 3,5 procent.
Varulagret ökade samtidigt med åtta procent valutajusterat och uppgick till 34 959 miljoner kronor.
”Obalanser i sortimentet”
Omsättningen exklusive moms uppgick till 46 181 miljoner kronor, jämfört med 46 985 miljoner kronor ett år tidigare.
”Den svaga försäljningen i det fjärde kvartalet, som delvis orsakades av obalanser i sortimentet för H&M-varumärket, gav ett stort reabehov under det första kvartalet. Den höga reanivån i kombination med ovanligt kallt vinterväder fick en negativ inverkan på försäljningen av vårvarorna”, skriver vd:n Karl-Johan Persson i delårsrapporten.
Något som dock lär oroa investerare ännu mer är bolagets allt mer växande varulager.
H&M kunde heller inte redovisa ett trendbrott utan varulagret ökade samtidigt med åtta procent valutajusterat och uppgick till 34 959 miljoner kronor.
Imponerar inte
Dagens rapportsiffror från klädjätten H&M imponerar inte på Avanzas sparekonom Johanna Kull.
– Resultatet kom in något lägre än förväntat men det stora problemet för H&M är de stigande lagernivåerna – det är den riktiga huvudvärken. Det kostar att ha stora lager och tvingar bolaget till att rea ut varor. Att lagernivåerna stiger tyder på att H&M inte har lyckats med sitt sortiment.