Olof Persson under Volvos årstämma i april. Foto: TT

Volvos vd får sparken – ersätts av Scaniachef

Uppdaterad
Publicerad

Volvos koncernchef Olof Persson får sparken med omedelbar verkan. Han efterträds av Martin Lundstedt som tillträder i oktober. Lundstedt kommer närmast från rollen som vd och koncernchef för konkurrenten Scania.

Persson avgår med omedelbar verkan och Volvos finanschef Jan Gurander går in som tillförordnad vd och koncernchef under perioden fram till Lundstedts tillträde. Marknaden reagerade postiivt på beskedet och Volvos aktiekurs steg kraftigt på Stockholmsbörsen

– Det beror delvis på ett starkt delårsresultat, säger Volvos styrelseordförande Carl-Henric Svanberg till SVT Nyheter.

Men mest på vd-bytet?

– Ja det också förstås.

”Volvo har kört fast i leran”

Ägarna kräver högre lönsamhet och det var inte särskilt oväntat att Persson  fick gå. Persson har  varit ifrågasatt och Martin Lundstedt har nämnts i spekulationerna som möjlig efterträdare. Men det existerar ingen konflikt mellan styrelsen och Olof Persson, framhåller Carl-Henric Svanberg.

– Olof (Persson) har lett Volvo genom kostnadsbesparingar med stor beslutsamhet . Nu går vi in i en ny fas. Man kan inte nå världsdominans bara genom besparingar.  Nu vill vi fokusera på våra starka varumärken och produkter. Då behövs någon med en djupare kunskap om lastbilsmarknaden.

Svårt uppdrag gav silkessnöret

– Det är inget nytt under solen att den verkställande direktör som inte lever upp till ägarnas förväntningar dels får kritik, dels så småningom får silkessnöret, säger Mikael Wickelgren, lektor i företagsekonomi vid högskolan i Skövde, som forskar om fordonsindustrin.

Martin Sköld, docent på Handelshögskolan i Stockholm som studerar fordonsindustri, påpekar att Olof Persson haft en mycket svår uppgift.

– Det är inte lätt att efter tio år av uppköp och tillväxt, där det köpts varumärken på lastbilssidan och anläggningsmaskinsidan, gå vidare till att börja skörda frukterna i form av synergier och kostnadsbesparingar. Samtidigt som ett antal ägare pressat på ganska ordentligt och varit ute i media och ställt krav.

Martin Sköld är övertygad om att Volvo gjort en kanonrekrytering i Martin Lundstedt som jobbat på Scania i olika funktioner sedan 1992.

Även Mattias Eriksson, aktieanalytiker på Nordea, lyfter fram Lundstedt:

– Det var förmodligen toppkandidaten.

Efterfrågat nystart

Aktiespararna ser också positivt på bytet.

– Vi har efterfrågat någon typ av nystart. Man har lovat guld och gröna skogar i flera år, men Volvo har kört fast i leran och står och slirar, säger Albin Rännar, chef för Aktiespararnas marknadsbevakning.

Rännar tror att nya vd:n kommer nischa Volvo, som i dag är en spretig koncern, precis som Lundstedt gjorde med Scania.

Vd-bytet välkomnas även av aktiemarknaden. Volvoaktien rusar med 14 procent på Stockholmsbörsen.

Resultatet bättre än väntat

I samband med beskedet om ny vd redovisar Volvo sin delårsrapport för årets första kvartal, två dygn före tidigare angivet datum.

Före skatt för årets första kvartal redovisar Volvo en vinst på 5 967 miljoner kronor, vilket kan jämföras med vinsten på 1 727 miljoner kronor under första kvartalet 2014.

Analytiker hade i snitt räknat med en vinst före skatt på 4 726 miljoner kronor och ett resultat rensat för omstruktureringskostnader på 5 872 miljoner kronor enligt en Reuters-enkät.

Nettoomsättningen för kvartalet blev 74 788 miljoner kronor, mot 64 646 miljoner ett år tidigare, medan orderingången lyfte till 56 770 miljoner kronor från 55 146 miljoner kronor ett år tidigare.

Starkt Nordamerika

Antalet lastbilar som såldes under första kvartalet var ungefär lika många som under första kvartalet 2014, drygt 48 000, men rörelseresultatet fördubblades till 3,8 miljarder kronor och rörelsemarginalen gick från 4,1 procent till 7,3 procent.

Ökningen beror främst på förbättrad lönsamhet i Nordamerika, positiva effekter från effektiviseringsprogrammet och en positiv valutautveckling. Samtidigt som AB Volvo går starkt i Nordamerika har Sydamerika, framför allt Brasilien, försvagats ytterligare. I Europa är efterfrågan oförändrad.

Medan lastbilsverksamhetens lönsamhet ökar så fortsätter den svaga efterfrågan av maskinleveranser till Kina för Volvo CE. Sammantaget minskade antalet maskinleveranser med drygt 30 procent under kvartalet och försäljningen till den kinesiska marknaden låg på halva nivån jämfört med samma period förra året.

Även antalet leveranser av bussar minskade för första kvartalet, med 11 procent. Samtidigt har Volvo Penta förbättrat lönsamheten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.