Användningen av Facebook är stabil medan Twitter minskar.
– Facebook har gått från att vara en social medietjänst till att vara mer eller mindre ett måste, en del av infrastrukturen för kommunikation på nätet”, skriver Pamela Davidsson på IIS i ett pressmeddelande.
71 procent (5,5 miljoner personer) använder Facebook, en procent fler än i fjol. Hälften av de svenska internetanvändarna är inne varje dag. Twitter har tappat från 22 procent till 18 procent.
De som är inne på sociala medier är det i genomsnitt 7,1 timmar i veckan – en ökning med 40 minuter sedan förra året. Unga kvinnor 16–25 år är flitigast, med omkring 12 timmar i veckan.
Användning av sociala medier
Facebook: 71 procent
Instagram: 44 procent
Linkedin: 26 procent
Snapchat: 25 procent
Twitter: 18 procent
Kik: 10 procent
Reddit: 8 procent
IIS har intervjuat 3 000 svenskar från 12 år och uppåt februari–april 2016.
Källa: Internetstiftelsen i Sverige, rapporten ”Svenskarna och sociala medier 2016”