”Just nu är det problem med visning av konto och kort på internetbanken och mobilappen. Kortköp är inte påverkade. Vi beklagar problemen och jobbar på att lösa dem så snart som möjligt.”, skriver Skandia på sin Facebooksida.
Flera kunder har kommenterat bankens problem på sociala medier.
”Skönt att inte ha några konton eller pengar inför helgen. Jag går ut och plockar svamp eller nått. Tack Skandiabanken.”, skriver en användare.
”Ni har återigen problem med internetbanken, går inte att komma in på kontona. Det har varit mycket strul med internetbanken på sista tiden.”, skriver en annan.
Flera kunder kommenterar att det inte är första gången som det är tekniska problem och många skriver att de funderar på att byta bank.
”Dagens understatement. Det går inte heller att swisha, föra över pengar, betala räkningar.”, skriver en kund.
Skandiabanken vet inte när problemen kan vara lösta
– Vår felsökning har identifierat problemet nu, säger Pontus Haag, presschef på Skandia, till SVT Nyheter.
Det handlar inte om någon it-attack utan om ett internt tekniskt fel. Och han medger att Skandiabanken har haft tekniska problem vid flera tillfällen den senaste tiden.
– Det är olyckligt att det drabbar kunderna och jag förstår att det skapar irritation, särskilt när det inträffat flera gånger. Vi kan inte mer än be om ursäkt och jobba för att lösa problemen.
De kunder som har haft problem ska vända sig med klagomål till kundtjänst och om kunder lidit ekonomisk skada kan de även söka om ersättning.
– Det skulle till exempel kunna vara om man inte har kunnat genomföra ett större köp eller om man till exempel inte kunnat hämta ut en hyrbil och det har inneburit merkostnader, säger Pontus Haag.
När kommer problemen vara lösta?
– Jag kan inte ge någon exakt tidsangivelse, men förhoppningsvis under förmiddagen.
Kan pengar har försvunnit från konton?
– Nej, det finns ingen möjlighet att pengar kan ha försvunnit.
Enligt Pontus Haag drabbar störningarna inte alla kunder och inte alla tjänster.
– Kortköp verkar fungera i stort, förutom köp på internet. Överföringar och räkningsbetalningar fungerar däremot inte för någon.
Först kl 14 var problemen
Kl 11.20 meddelar Skandiabanken att det fortfarande är problem med visning av konto och kort, både i internetbanken och i mobilappen.
kl 14 meddelar Skandiabanken att alla bankens tjänster fungerar normalt igen.