Volvochefen sparkas med ett väntat sagoslut

Publicerad
Analys ·

”Tillsammans bygger vi en Volvokoncern som är stark nog att möta framtidens utmaningar” – skrev Olof Persson, Volvos nu sparkade vd, så sent som i vårens årsredovisning. Men ägarna valde att sparka ut Persson ur den gemenskapen, trots att Volvos misslyckande, det som fick vd:n att förlora jobbet, ligger på många händer.

Peter Rawet

Ekonomireporter

Styrelsen som sparkade Persson har i åratal varit för passiva samtidigt som Leif Johansson, Olof Perssons företrädare, som skapat stora delar av problemen, klarat sig undan all kritik.

När det Volvo som de flesta av oss känner till, personbilarna, såldes till amerikanska Ford, tog en våldsam satsning på världsherravälde på lastbilsmarknaden igång (och på marknaden för entreprenadmaskiner).

”Vinsterna lät vänta på sig”

Vid rodret stod den dåvarande vd:n Leif Johansson som i en snabb takt köpte in lastbilsföretag över hela världen. Fokus var att bli just stor – men vinsterna från härtåget lät vänta på sig. Samarbete inom alliansen stod långt ner på agendan eller så saknades helt enkelt förmågan att ”få till det” så att det också gav materiella pengar. Det nya jätteföretaget Volvo lyckades bara skrapa ihop lövtunna vinster jämfört med konkurrenter som Scania.

Men vidare in i framtiden, från Volvo, for Leif Johansson på styrelsehimlen, en karriär som krönts av ordförandeskap i Astra Zeneca och Ericsson. Olof Pettersson lyckades alltså inte att lappa och laga det bygge som företrädaren och styrelsen samlat ihop. Kanske var Olof Persson inte rätt hen att lösa problemen men det var inte lätta problem att lösa.

Volvo skulle tömmas på pengar

Visst har det funnits ägare som inte har varit passiva och velat ha förändring. Men man kan fråga sig om deras tankar om Volvo överensstämde med Olof Perssons vd-ord ”... är stark nog att möta framtidens utmaningar”.

Den främste företrädaren för den genren i styrelsen är Christer Gardell och hans bolag Cevian som nu är näst röststarkast i bolaget. Christer Gardell fick nämligen igenom att Volvo skulle tömmas på pengar lagom till finanskrisen slog ut i full blom 2008. Cevians filosofi är att pengarna inte ska ”skrota” ute i företagen utan gå tillbaka till ägarna som i sin tur kan köra in dem i – nya lönsammare projekt.

Martin Lundstedt ny vd

Men 2008 valde Volvos kunder att boka av lastbilar. Försäljningen hamnade på minus liksom det flöde av pengar Volvo behövde för att betala räkningarna. Hade inte krisen klingat av kunde det friska men hårt ansatta Volvo ha gått omkull på grund av att man tömts på pengar så till den grad att man var allt för finansiellt anorektiskt för att klara en utdragen kris. Det är värt att hålla i minnet när Cevian i dag hyllas för att aktiepriset stiger.

Ny vd i Volvo blir chefen för konkurrenten Scania, Martin Lundstedt. Han går från Sveriges kanske mest välskötta bolag. Ett bolag som ständigt gått med vinst. Ett företag som har vågat välja en egen väg genom att framgångsrikt, utan att köpa företag, skapat en imponerande lönsamhet.

Förre vd:n får 24 miljoner kronor

Men det var då – nu är ju Scania bara ett dotterbolag i det väldiga tyska Volkswagen. Då kanske det är roligare att leda ett självständigt Volvo än ett Scania som skall inlemmas i Volkswagen. Vi har ju sett hur Volvo lyckats med den manövern. Vem som vinner mellan finansmännen och företagsbyggarna är ännu oklart.

Men vad som händer med den före detta Volvochefen Olof Persson är däremot väntat. Han får trösta sig med de 24 miljoner kronor han får för att han sparkas. Ett traditionsenligt slut på sagan där han får ”gråta hela vägen till banken”.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.