Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Idag börsnoterades Göteborgsbolaget Polestar på Nasdaq, samtidigt som andra elbilsbolag rasat i värde. Foto: SVT

Elbilsbolaget Polestar börsnoteras på Nasdaqbörsen

Uppdaterad
Publicerad

Elbilsbolag har rasat i värde på börsen, intresset för Spac-bolag är svalt och marknaden för noteringar har tvärnitat. Så ser läget ut när Göteborgsbolaget Polestar nu börsnoteras i New York.

– De svåra omständigheterna som råder när vi väljer att börsnotera kan sägas stödja idén att vi är ett annat slags startupföretag, säger Polestars vd Thomas Ingenlath.

Noteringen skedde på midsommarafton på Nasdaq i New York genom det så kallade Spac-bolaget Gores Guggenheim, och i samband med noteringen räknar Polestar med att få in 890 miljoner dollar.

– Det är en stor lättnad att ha korsat den gränsen. Med det sagt, så vet man direkt att det bara är början på nästa race, säger Polestars vd Thomas Ingenlath till SVT Nyheter.

Beslutet att gå till börsen just nu sticker ut på flera sätt.

– Börsklimatet är totalt annorlunda idag och har förändrats mycket snabbt. Idag är det mycket tufft för bolag som vill ta in kapital, oavsett ifall det är via börsen eller på den privata marknaden, säger styrelseproffset Ann Grevelius, som tidigare bland annat varit chef för investeringsstrategi på SEB:s kapitalförvaltning och fondchef på Handelsbanken.

Vid stängning på midsommarafton kostade Polestar-aktien 13 dollar, nästan 16 procent över spac-bolagets kurs i torsdags.

Marknaden har tvärnitat

Ett Spac-bolag kan beskrivas som ett slags skalbolag som tar in kapital från investerare och sedan noteras på börsen. Efter noteringen fyller bolaget skalet med olika innehav genom förvärv. Men intresset för Spac-bolag har svalnat enligt Ann Grevelius. Och marknaden för noteringar tvärnitat.

– För många av Spac-bolagen har det tagit ganska lång tid att sätta pengarna i arbete, säger hon.

Att trots det gå vidare visar varför Polestar är ett annorlunda elbilsbolag, enligt Thomas Ingenlath:

– Vi är redan igång med ett företag och en affärsmodell som är motståndskraftig och kapabel att överleva en sån kris.

Ägarskap framöver stora frågan

I september, när Polestar och Gores Guggenheim meddelade sina planer på en sammanslagning, uppgavs värdet på Polestar till 20 miljarder dollar, enligt Bloomberg. Samtidigt har värderingarna på konkurrenter sjunkit rejält.

Bolaget grundades av Volvo och Geely 2017 och de är fortfarande majoritetsägare. Vad som sker i ägarskapet framöver kommer vara den stora frågan, enligt Bo Becker, professor i finansiell ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.

– Om jag skulle investera i Polestar just nu på börsen skulle jag vilja veta vad storägarna har för avsikt framöver. Om de vill sälja aktien kan framöver är man kanske lite bekymrad över den prispress det kan innebära att en storägare säljer

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.