Hans Vestberg. Foto: TT

Ericssonchefer flög för högt

Uppdaterad
Publicerad
ANALYS ·

Är ett privatjet privat? Alltså ditt helt egna? Eller privat för att bara du får flyga? Det har uppenbarligen rått begreppsförvirring bland flygande svenska direktörer de senaste åren.

Knut Kainz Rognerud

Knut Kainz Rognerud

Ekonomireporter

Telekombolaget Ericsson har under lång tid genomgått sparkrav på sparkrav, tusentals ingenjörer har fått gå och aktiekursen rasar. Troligen läggs ett stort nytt sparpaket i höst.

Samtidigt har den största ägaren Industrivärden gödslat med bonusar, rekordlöner och aktieprogram till ledningen. Till detta läggs nu privatjetsnotan på 50 miljoner kronor per år. ”Signalerna är lite konstiga” sade Ingenjörfackets Thomas Blidberg lakoniskt när jag pratade med honom i dag.

Extrem lyx

Privatjet är alltid känsligt. Det ger signaler om ljusbruna skinnsoffor, whiskyglas och extrem lyx. Att USA:s president har eget plan är inte så konstigt. Inte heller att Stefan Löfven och hans regering har tillgång till tre mindre militärjet. Väl utnyttjat kan det spara både tid och pengar år skattebetalare. Säkerhetsaspekten är heller inte oviktig.

Samma sak gäller globala företagsledare. Om hela företagsledningen flyger till Peking inför en viktig uppköpsaffär kan resan i sällsynta fall vara en god investering. Vi kräver inte att våra politiker och företagsledare ska åka Ryanair.

Alltför privat

Men problemet är bara att allt fler verkställande direktörer med tillgång till privatjet tar begreppet lite väl bokstavligt. Att flygplanet är deras. Skogsbolaget SCA, som av en slump också kontrolleras av Industrivärden, lät sitt affärsflyg åka kors och tvärs med direktörer, deras fruar och jakthundar. Vilket Svenska Dagbladet kunde berätta i fjol. Nyttan för aktieägarna blev allt mer oklar.

Ericsson och Volvo har i det gemensamma bolaget köpt flyg för närmare en miljard kronor. Och timkostnaden för resorna ligger på närmare 300.000 kronor enligt Dagens Industri. Redan i fjol krävde aktieaktivisten Christer Gardell att Volvokoncernens mångmiljardsparprogram också borde gälla chefernas flygande.

Slut på det roliga

Efter Svenska Dagbladets nya granskning av Ericsson har nu ägarna bestämt sig att lägga ned affärsjetbolaget Blue Jet Chip.

Det är troligen få aktieägare som sörjer att Ericssonchefen Hans Vestberg och hans Volvokollega Martin Lundstedt nu som alla andra måste börja klämma ned sig i SAS-fåtöljen. De lär ju knappast hamna bakom skynket.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa skeenden”.