• Uppdrag granskning kan avslöja hur barn lockas att ge bort pengar i hopp om att få bekräftelse av sina idoler – och att multinationella företag tjänar stora pengar på det, genom att bryta mot sina egna regler.
• Det går ut på att titta på andra som livesänder, streamar, när de spelar dataspel. Den som vill kan dessutom donera pengar till den som streamar. Trots att ingen under 13 år ska kunna ha ett konto kan Uppdrag granskning visa hur barn lätt kan skaffa det och börja donera.
• Anders Hansen, överläkare i psykiatri, menar att donationer för att få uppmärksamhet från en person man beundrar anspelar på samma mekanismer som när vuxna spelar på nätcasino.
• Stora svenska streamare kan dra in sexsiffriga belopp varje månad. Pengarna kommer genom allt från donationer och prenumeranter – till sponsorer och annonser. I streamarvärlden menar man att ingen krävs på pengar. ”Helt frivilligt” och ”uppskattat” är ord som ofta läggs till under donationsknapparna.
• Företag som Twitch, Streamlabs och Youtubes ägare Google tjänar pengar på detta donationsspel. Deras användarvillkor säger att man måste vara 13 år för att ha konto hos dem – och får de reda på att någon är för ung stängs kontot ner. Inget av företagen vill medverka eller förklara varför barn, trots företagens regler, enkelt kan starta konton.
• Ville var 11 år när han gav bort nära 27 000 kronor från föräldrarnas kreditkort, med hjälp av Paypal. Företaget själv menar att ingen under 18 år kan starta ett konto hos dem och hänvisar Villes pappa till banken.
•Trots 18-årsgränsen lyckas Uppdrag granskning, genom att ljuga om åldern och uppge falska uppgifter, genomföra betalningar via Paypal med ett konto kopplat till ett barn. Allt som behövs är ett betalkort. Det görs ingen kontroll av barnets identitet.
• I ett inspelat telefonsamtal med Uppdrag granskning bekräftar Paypal att vem som helst kan börja donera utan kontroll.
Barncasinot är en webb-unik granskning i tio delar. Du kan ta del av den här.