Peter i Prag: Har följt dagen händelser med stor nyfikenhet, allt från era internet utläggande och Sjöfartsverkets pressmeddelanden. Jag har en fråga om ni följt spåret med internettrafik.com, som Sjöfartsverket använt som epostleverantör, det är ingen vanlig publik domän, som vem som hels kan registrera en mailbox hos, utan ett litet IT företag, IT Reidarson AB utanför Linköping som saluför inte bara IT tjänster utan lite annat smått och gott, exempelvis cannabisolja. Om Sjöfartsverket nu har köpt en eposttjänst från detta IT företag borde det finnas spår av detta i bokföringen och ingen kan hävda att dessa mail har av misstag skickats med en privat adress.
Lars-Göran Svensson: Såvitt vi vet kommer domänen från ett familjeföretag med kopplingar till en av cheferna på Sjöfartsverket. Men vet du mer får du gärna kontakta mig på lars-goran.svensson@svt.se
Josti: Bra program! Undrar hur har ni fått tag i mail från personers privats hotmailadresser?
Lars-Göran Svensson: En bra fråga som vi tyvärr inte kan svara på. Men vi har inte hackat nån...
C. Englund: Har en enskild statlig myndighet verkligen juridisk möjlighet att kringgå regeringsformen och lagen om statlig upphandling? Om inte,går det inte att häva köpet? Återigen suveränt jobb UG-gänget!
Ali Fegan: Det är flera frågor här. Ja uppenbarligen struntade man i grundlagen vad gäller riksdagsbeslutet. Det är anmält till Justitiekanslern nu och kan granskas av dom. Konkurrensverket tittar nu på själva upphandllingen och hur den gått till. Och det gör ju även Riksenheten mot korruption. Bra fråga om det går att häva köpet. Ska nog väldigt mycket för det.
Malteman: Mutor är ju den första tanken! Finns det inga belägg för det?
Lars-Göran Svensson: Nej vi har inga bevis. Men vi fortsätter få tips och kommer säkert att försöka komma längre i granskningen
Thomas: Hej ALi & LG,ni är skarpa och sakliga, vill bara tacka för ett bra reportage. ”keep up the good work” //Vanliga människor
Lars-Göran Svensson: Tack!
Anon: Ännu ett bra avsnitt! Hur jobbigt tycker ni reportrar det är när personer i myndighetspositioner slingrar sig i intervjuer? Förväntar ni er det innan ni gör intevjun?
Ali Fegan: Jo man är beredd på det mesta men intervjun med Lars Widell är något jag aldrig varit med om förut. Jag bröt faktiskt intervjun och försökte förklara att det här kommer inte se bra ut men han fortsatte med sina inövade svar.
Gkg: Hur ser resorna till Milano ut? Har familjer följt med? Hur ser agendorna ut?
Lars-Göran Svensson: Vi har inte hittat några familjemedlemmar med på resorna. Lars Widell var där 10 gånger under tiden man förhandlade och drev igenom upphandlingen
Kritisk tittare: Synd att ingen granskar era arbetsmetoder som inte kan kallas för god journalistik – pinsamt hur ni agerar
Ali Fegan: Vad syftar du på för metoder?
Don Pedro: Vet inte om min fråga gick igenom? En fråga som saknades i slutet på programmet är ” Hur kan ansvariga tjänstemän på myndighet och departement ställas till ansvar, om det visar sig att de medvetet brutit mot regelverket.
Lars-Göran Svensson: Dom kan givetrvis åtalas som alla andra som bryter mot lagen
papi: Hej,mycket intressant och välproducerat inslag! Kanske missade det men finns några misstankar om monetär vinning hos de inblandade eller vad var anledningen till att det gick till såhär?
Ali Fegan: Vi har inte hittat några bevis för mutor. Vi får väl se vad polisutredningen leder till.
Eric: varför får Sjösäkerhetsverket vägra svara på frågor? Är man inte skyldig att informera om verksamheten? Det är ju skattepengar det handlar om!
Lars-Göran Svensson: Dom har svarat skriftligt. Vilket blir märkligt eftersom man hänvisar till utredningen när man inte vill låta sig intervjuas. Vi förstår inte hur sättet man svarar på frågorna kan ha betydelse ”för utredningen”
Martin: Förväntar ni er att det kommer att startas fler utredningar efter denna uppföljning på ert första reportage?
Ali Fegan: Det är sannolikt att det gör. Idag anmäldes Sjöfartsverket till Justitiekanslern. Och vi får väl se vad KU gör så småningom.
Kalle Bengtsson : Hej, det är känt att 10 % utav köpebeloppet har gått till några personer , vilka är dock fortfarande okänt
Lars-Göran Svensson: Intressant. Hur vet du det...?
Stefan: Var näringlivsdepartementet inblandat i denna affär
Lars-Göran Svensson: Ja. Sjöfartsverket lyder under Näringsdepartementet. Utan deras medverkan och ”godkännnande” hade man inte kunnat genomföra affären.
Björn G: Inte för att på något sätt försvara de utpekade personerna i repotaget, men jag måste fråga: Om det skulle komma till dagens ljus på vilket sätt ni fått tag på dessa email (till/från hotmail-adresser) – skulle Uppdrag Gransknings reportrar ”skaka galler” då? Jag kan inte på något sätt se hur ni kan ha lagt hand på dessa mail på något lagligt sätt.
Ali Fegan: Kan försäkra dig om att vi fick ut dom på helt laglig väg. Men antar att du menar att vi skulle hackat deras konton så jo då skulle vi nog få problem.
Christian : Jättebra program, åt helsike att våra skattepengar slösas bort på detta vis och det borde vara deras förbannade skyldighet att ställa upp på intervju! Hur kom ni åt deras hotmail?
Ali Fegan: Tack! Jo vanligtvis vanligtvis medverkar myndigheter i våra program eftersom det anses vara rimligt med tanke på att de jobbar för det offentliga.
Anders: Vanligtvis åker den säljande parten till den köpande i stora affärer. Var italienarna i Norrköping under upphandlingen någon gång?
Lars-Göran Svensson: Vi har ställt frågan och begärt alla restaurangnotor, andra kvitton eller fakturor som har kopplingar till besök från Italien. Men fått svaret att det inte finns några sådana. Kanske naturligt att säljaren betalar om det nu varit några möten här. Nån som läser det här som vet...? maila lars-goran.svensson@svt.se
M: Hej! Hur kommer jag i kontakt med er för lite mer tips på sjöfartsverkets lagöverträdelser som fortgår. Tack för bra reportage
Ali Fegan: mejla mig på ali.fegan@svt.se. tack för att du tittar!
Norsk : Gissa hvilken helikopter som Norge tänker köpa... UG har levert en granskning som norska media: se og lær!
Lars-Göran Svensson: Vi är förvånade att inte Norsk media har hängt på den här historien. Dom har ju köpt Agusta-helikoptrar för mångdubbelt mer än Sverige
Johan: Hur lång har åklagaren kommit i sitt arbete idag?
Ali Fegan: han är mycket förtegen men vi vet att de jobbar på med utredningen och att den kommer ta lång tid.
Captain: Gissning: Den helt affärsinriktade ledningen har i sin iver att inte släppa ifrån sig helikopterverksamheten till Kustbevakningen förletts att låta helikopterteknikerna ta ledning.
Ali Fegan: kan vara en förklaring till varför det gått såhär.
Leffe: Frågar igen eftersom den tydligen inte kom fram: Kan en General direktör tillsatt av regeringen vägra att svara på frågor? Kommunala bolag bildas ju ofta för att undvika granskning/offentlighetsprincipen
Ali Fegan: Rent juridiskt kan dom ju det men frågan är ju varför man undviker det när man påstår att allt gått rätt till. Då borde det ju vara lätt att svara på frågorna och dessutom hur skulle det då kunna störa pågående utredningar?
UG – Moderator: Många ställer frågor till reportrarna – får du inte svar på din fråga? Ställ den igen!
Janovski: Varför vill ni inte kommentera hur ni fick mailen?
Ali Fegan: Vi fick olika mejl på olika sätt men inga sätt var olagliga. Handlar om att skydda källan. Men några av mejlen till och från Regeringskansliet fick vi fram på vanlig väg genom att begära ut dom. Vi visste att dom fanns och att dom inte var diarieförda och när vi begärde ut dom vågade/ville väl Näringsdepartementet inte chansa på att förneka att dom fanns.
Rådlös: Har AW fällts för korruption i något fall.
Lars-Göran Svensson: Två Italienska chefer har blivit dömda för fakturafiffel i samband med Indien-affären.
Kråkan: Hej Ni har helt rätt i era teorier, det fanns en 'besatthet' att köpa AW139! Warum??
Lars-Göran Svensson: Det är 10.000 kronors frågan. Eller miljonfrågan
Arg: Hej UG. fantastiskt jobbat. Vad tror ni om att varför man har valt att inte diarieföra dessa mail? Vad säger er magkänsla?
Ali Fegan: Tack. Man ville inte att mejlen skulle bli offentliga. Det bekräftas ju nu när Sjöfartsverket går ut och säger att de tycker att offentlighetsprincipen är kontraproduktiv. Vilket ju är helt galet.
CJH: Är Maud Olofsson inblandad?
Lars-Göran Svensson: Nej, inte vad vi vet. Det var Katarina Elmsäter-Swärd som var ansvarig minister
lång-Johan Hammarlöf: Var anställd på sjö och Flygräddningscentralen tom april 2012. Kan bekräfta paniken i SjöV angående utredningen angående maritim samverkan. Skulle man få lov att lämna över godiset till KBV?
Lars-Göran Svensson: Det pågår tydligen ett lågintensivt (sofistikerat) krig mellan dessa myndigheter...?
Magnus i Vänersborg : Ali, Måste bara tillägga att du är en grym reporter. Fortsätt så-)))
Ali Fegan: Tackar tackar! fortsätt gärna titta och skicka gärna tips om ni har något som ni tycker vi borde titta på.
Adde : Tack Uppdrag granskning, alltid hög kvalitet. Kommer det en uppföljning?
Ali Fegan: Vi hänger i. Än finns det rätt många frågetecken att räta ut i den här storyn.
Sven-Erik Wallin: AW är ju rätt skandaliserat. Fakturafiffel, är det allt?
Lars-Göran Svensson: Såvitt vi vet. Men det pågår många utredningar.
Calle: Varför nämner ni inte att det inte fungerar att ha privata aktörer som tar hand om den helikopterbaserade sjöräddningen? Norrlandsflyg gick ju konkurs.
Ali Fegan: Vi berörde Norrlandsflyg i det första reportaget. Men jag är inte säker på att du har rätt i dina slutsatser.
Berra: Toppenjobb som vanligt från UG. Vad är din magkänsla om att GD sitter kvar om 1 år?
Ali Fegan: Har hört att hennes tillförordnande är på väg att löpa mot sitt slut. Dvs hon kommer nog att sluta som GD på Sjöfartsverket men inte nödvändigtvis pga den här granskningen.
Steff: Kan tycka att motivet för hotmail-adresser skulle vara att skickandet skedde utanför arbetstid. Har inte tjänstemännen tillgång till sina arbetsmejl utanför arbetstid på sina smartphones? Något ni ifrågasatte?
Lars-Göran Svensson: Vi gjorde det. Men fick svävande svar. Intervju gjordes redan före sommaren. Och nu ville man inte svara på fler frågor
Kråkan: Jag har 'sett och följt detta från insidan' och den besatthet som Widell hade för att köpa just AW139. En ny hkp typ som liksom alla nya typer har barnsjukdomar. Varför inte köpa beprövade system, det finns 3-4 mycket dugliga konkurrenter som klarar alla uppdrag minst lika bra! Varför AW139?! Kanonjobb av er, jag lyfter på hatten!
Lars-Göran Svensson: Tack. Har du nåt mer att tillföra får du gärna höra av dig
lars-goran.svensson@svt.se
Robert Hult: För ganska länge sen störtade en av flygvapnets helikoptrar i skitväder på västkusen. Alla utom en dog. Vad är problemet med att köpa den bästa helikoptern, annat än att ni vill smutskasta de som vågar ta tuffa beslut, med regeringens kännedom ?
Ali Fegan: Vi vet att det är en bra helikopter men att det skulle vara den bästa? Det räddas liv med rad olika helikoptrar i länder med liknande förhållanden som våra. Varför skulle AW 139 vara den enda funkar?
Åskådare: Pågår någon internationell utredning av AugustaWestland? Mönstret upprepas ju onekligen. Kanske blir kunderna utsatta för försäljningsmetoder som ej går att avslå...
Ali Fegan: Det pågår en rad olika utredningar runt om i världen. Indien, Panama, Kanada, Algeriet, Sydkorea och nu Sverige.
Ami: Kommer att tänka på att Sjöfartsverket skulle bygga om helikopterhangarer... i Berga... för att de skulle passa de nya helikoptrarna... sedan blev resultatet har jag för mig att andra parter som var inhyrda där tyckte det blev för dyrt och backade ut... Har ni räknat in sådana kostnader i er beräkning av hur mycket det kostat totalt? Dvs kringkostnader för att anpassa infrastruktur till de nya helikoptrarna?
Ali Fegan: Nej men tidigt i vårt arbete påstod Sjöfartsverket att storlekskraven på helikoptern bland annat skulle haft med hangarerna att göra. Men det släppte man sen.
Från insidan: Ni har bara skrapat på ytan...
Ali Fegan: mejla gärna om du vet mer. ali.fegan@svt.se
Henke37: Kollade ni om emailen faktiskt skickats från icke arbetsnätverk? Om inte så håller ju inte förklaringen om att ha arbetat på distans...
Ali Fegan: Visserligen men varför kan man inte använda jobbmejlen på distans?
Nils: Det är ansvarig upphandlarens ansvar att inte tillåta riktade krav i kravspecifikationen. Varför blev han/hon skonad av er?
Lars-Göran Svensson: Det var Lars Widell som i princip var ansvarig för upphandlingen
Albert: Det enda man tänker på är vad är motivet? Varför gör dem på det här sättet? Denna oerhörda systematik och konsekventa ljugande. För att köpa en viss räddningshelikopter. Finns några tecken på att ett ekonomiskt utbyte skett??!
Ali Fegan: Ja man blir ju galen på alla frågetecken. Vi har inte hittat några bevis för mutor. Får hoppas att polisutredningen kan räta ut en del av frågetecknen.
Kråkan: Jag kan en hel del om helikoptrar och tyvärr tror jag; 1. AW139 kommer inte att vara fullt operativ förrän om några år pga barnsjukdomar som alla nya komplexa system har 2. Vad kommer det att kosta skattebetalarna? Dyrt bedömer jag! 3. Varje nytt hkp system kostar enorma pengar mer jämfört med om man samordnar med KBV och försvaret och minimerar antalet system vilket är tekniskt sett möjligt utan att tumma på den operativa förmågan
Lars-Göran Svensson: Det blir intressant att se till årskiftet då man ska gå upp till 5 baser igen. (Gotland har ju inte haft någon räddningshelikopter på 19 månader) Våra källor menar att man inte klarar av att hålla 5 baser öppna med bara 7 helikoptrar på grund av ett komplext underhållssytem.
krille: ...har själv 'riggat' en upphandling. Ganska enkelt om inte tjänstemän i organisationer har tillräcklig kompetens samt integritet och LOU på hyllan.
Ali Fegan: Mejla mig gärna om vilken upphandling det gällde ;) Men jag tror du har en poäng här att för att LOU ska vara effektivt måste dom som arbetar med den vara kompetenta och kunniga för att vi som betalar ska få dom bästa varorna till det bästa priset.
Eric Porali: Men det spelar väl ingen roll vilken mejl de använt? Har handlingen skickats mellan två myndighetspersoner har den väl expedierats och är därmed offentlig?
Ali Fegan: Om man diarieför sina mejl men det har man ju inte gjort.
Spector: Mailade chefsjuristen FRÅN sin privata hotmail eller mailade hon från sin tjänsteadress TILL en privat hotmail?
Ali Fegan: Från sin tjänstemejl till hotmail. Men det är egentligen inte det allvarliga utan att de inte diariefört mejlen och sedan förnekat att de existerar när vi begärt ut dom.
Pär: Ni spelade upp ett samtal med killen på näringsdepartementet som mottog mail från privata konton. Pratade ni inte med honom igen?
Ali Fegan: Nej han hänvisade till sina chefer som sedan också medverkade i programmet.
Björn G: Jag kan inte släppa ”problematiken” kring er tillgång till hotmail-konversationerna; Ni har säkert koll på de legala frågorna i denna fråga, och därför frågar jag så här: Om jag och en kompis mailar privat till varandra; har jag då laglig rätt att exponera vår konversation utan tillstånd från min kompis?
Ali Fegan: Osäker på det men det är helt klart olika lagar och regler som styr om det är helt privata mejl eller om det är mejl i tjänsten som offentliganställd.
Gusten: Försöker med att ställa frågan igen. Sjöfartsverket säger ju att dom fått godkänt av Näringsdepartementet att köpa helikoptrarna innan riksdagen tog beslut. Är det inte Näringsdepartementet man borde kritisera?
Lars-Göran Svensson: Givetvis.Men Nåringsdepartementet vill inte svara så länge utredningarna pågår. Allt som Näringsdep. fört fram till regeringen kommer ju från Sjöfartsverket.
Christer: Tack UG för ett jättejobb. Efter många år i nämnda myndighets sjöräddningsavdelning såväl operativt som administrativt blir jag inte överraskad. Det som bör vara bekymmersamt är att en enskild enhetschef kan ha duperat och få gehör hos verksledningen hela vägen upp ...
Ali Fegan: tack för att du tittar. spännande. Du får gärna kontakta även anonymt om du så önskar. ali.fegan@svt.se
Skatan: Hur ser ni på frågan om att hänga ut enskilda tjänstemän på myndigheter och departement? Vad kan det få för konsekvenser för framtida granskningar?
Lars-Göran Svensson: Vi har bara namngett de tjänstemän som har ett direkt ansvar för affären.
Robert Hult: Höna av fjäder. Lägg ner. Granska Migrationsverkets upphandlingar istället.
Ali Fegan: Har du tips så mejla gärna: ali.fegan@svt.se
Anders Johansson: Går det att i efterhand kontrollera om Lars Widell har varit i Italien och Milano åren runt 2010?
Lars-Göran Svensson: Han var där både 2009 och 2010
LG : Har ni haft möjlighet att kolla om de inblandades privatekonomi förändrats i anslutning till affären?
Ali Fegan: Det har vi...
Vill ha UG och inte drama: Ni är så tes drivna på UG, det ska vara drama till varje pris. Förenklingar och lite överdrifter här och där. I hela programmet försöker ni förmedla bilden av att korruption har begåtts när så inte är fallet. Bara för att det pågår en utredningen betyder det inte att dom har kommit!! Inte undrar på att de inte vill ställa upp på intervju när ni är så tes drivna och otrevliga och inte låter människor komma till tals....
Ali Fegan: Trist att du inte tycket om programmet. Men tycker nog att vi lät alla som medverkade komma till tals. Sen kanske dom inte svarade helt rimligt i alla lägen.
Ola: Frågade ni killen på näringsdepatementet varför han hade uteblivit från alla mötena i den referensgrupp som var kopplat till utredningen?
Ali Fegan: Ja men vi fick inga svar på den frågan.
KK: Och hur har deras privatekonomi förändrats?
Lars-Göran Svensson: Det är tyvärr inget vi kan diskutera här.
hcn: Som svensk kan man känna både stolt och trygg att veta att verk och myndigheter leds av Sveriges intelligentia där öppenhet och ansvar är honnörs ord.
Lars-Göran Svensson: Visst är det
CJH: Varför inte? KK: Och hur har deras privatekonomi förändrats? Lars-Göran Svensson: Det är tyvärr inget vi kan diskutera här.
Lars-Göran Svensson: Vi publicerar det vi vet i TV. Inte här...
Leffe: Följer ni pengarna och granskar den isländska agenten?
Ali Fegan: Han är onekligen intressant kan jag väl säga.
UG – Moderator: Nu avslutar vi kvällens chatt. Tack för alla frågor och ert engagemang! Vi är tillbaka nästa vecka igen!
Lars-Göran Svensson: Tack för alla frågor. Vet du mer om helikopteraffären? Eller har andra tips? Hör av dig till lars-goran.svensson@svt.se
Augusta: Ali, du smiskar upp Janne Josefsson. Grymt jobbat
Ali Fegan: Haha ja. Men jag gillar ju Janne!
Ali Fegan: Gonatt och tack för att ni chattade med oss. Mejla gärna om ni har fler frågor eller tips: ali.fegan@svt.se.