Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Sjöfartsverket förklarar den farliga manövern med att de åtgärdade ett fel — men med hjälp av uppgifter från en av helikopterns datorer kan Uppdrag granskning visa att förklaringen inte stämmer. Se händelsen här. Foto: SVTVisa alla (4)
Visa alla (4)

Helikopterpilotens farliga manöver – framför SVT-teamet

UPPDRAG GRANSKNING · Efter att Uppdrag gransknings fotograf filmat en landning av en räddningshelikopter körde piloten plötsligt rakt fram mot honom, gasade och lyfte helikopternosen. Enligt Sjöfartsverket gjorde piloten detta för att rätta till ett tekniskt fel. Men Uppdrag gransknings genomgång visar att den förklaringen inte stämmer.

– Jag blev jävligt rädd ska du veta, säger Uppdrag gransknings fotograf Rune Bergström som fick släppa kameran och ta skydd.

SVT PLAY: Se granskningen Helikopteraffären: facit här

Händelsen inträffade i maj när Uppdrag gransknings reportageteam stod fullt synliga men utanför staketet vid helikopterbasen i Norrtälje.

– Jag har ju filmat helikopterlandningar och starter många gånger i min karriär eftersom jag hållit på i 43 år. Först var det lugnt eftersom den landade väldigt långt bort, cirka 150-200 meter. Så taxade den fram dit jag stod och plötsligt lyfte han på framhjulet och drog på, mitt framför mig. Det sprutade sten. Jag blev rädd, självklart.

LÄS MER: Intern strid på Sjöfartsverket hotar svensk helikopterberedskap – piloter vägrade flyga

Som att stå i en orkan

Vinden från helikoptern motsvarar 40-50 sekundmeter. En lastpall blåste iväg men fastnade i staketet. Avståndet till Rune Bergström var ungefär 10, 12 meter. Och han beskriver trycket som att stå i en orkan. Rune Bergström förstår inte agerandet, eftersom han var synlig för piloten. Sjöfartsverket hävdar dock att händelsen berodde på ett tekniskt fel som inträffat vid landningen.

– Det här kallas för ”Weight on wheel switch failure” och det man gör när man landar och får det här felet så lyfter man upp maskinen igen. Annars är felet kvar. Det här är en normalprocedur om felet uppkommer, säger Peter Hellberg, chef för helikopterenheten.

LÄS MER: Helikopteraffären – kritiken punkt för punkt

”Jag hade fått sparken”

Uppdrag granskning visar filmen för sex erfarna piloter i Sverige. Men helikoptervärlden är liten och alla vill vara anonyma. Samtliga säger att Sjöfartsverkets förklaring är osannolik och kallar agerandet för både farligt och oprofessionellt:

”Hade jag gjort så hade jag fått sparken på stående fot”.

”Det är livsfarligt agerande att manövrera helikoptern så nära människor och föremål”.

”Så gör man bara inte, han ser ju att ni står där”.

LÄS MER: Helikopterpiloternas övertidsersättning kostade 52 miljoner

För att se om Sjöfartsverkets förklaring om incidenten stämmer begär Uppdrag granskning ut uppgifter från helikopterns datorer.

Men då läggs sekretess på all information. Först efter ett beslut i Kammarrätten lämnar Sjöfartsverket ut uppgifter från en av helikopterns två datorer. Och med hjälp av dessa och Uppdrag gransknings film går det att sekund för sekund kartlägga vad som skett. Enligt kartläggningen uppstår felet 48 sekunder efter landning och i själva verket efter att piloten gjort manövern framför Uppdrag gransknings fotograf.

LÄS MER: Detta har hänt – Helikopteraffären

Sjöfartsverket får se filmen och ta del av Uppdrag gransknings slutsatser men vill inte kommentera saken och säger att man tror på pilotens förklaring.

Händelsen på helikopterbasen i Norrtälje inträffade den 11 maj 2017 klockan 16:30:14 (14:30:14 UTC).

Uppdrag gransknings reportage Helikopteraffären: facit sändes onsdag den 20 september klockan 20:00 i SVT1 och SVT Play.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

HELIKOPTERAFFÄREN

Mer i ämnet