Uppdrag granskning kan nu avslöja nya detaljer som visar hur tätt sammanflätat riksförbundet Hem och Skola varit med säljbolaget Pool Media i Örebro.
Det avtal som finns idag, och som ger Pool Media stora delar av intäkterna när företag, kommuner och landsting sponsrar Hem och Skola, sträcker sig ända fram till 2027.
Efter Uppdrag gransknings avslöjande har Hem och Skola kontaktat jurister för att se över avtalet.
Men det finns fler, hittills okända, affärer som flätar Pool Media samman med Hem och Skola.
Det visar sig att Hem och Skola 2005 sålt rättigheterna till de båda kampanjerna ”Nolltolerans mot mobbning” och ”Rökfri ungdom”. Handlingar från Patent- och registreringsverket visar att kampanjerna ägs av Pool Media med vd Morgan Falk i spetsen.
Avtalet skrevs med Hem och Skolas tidigare styrelse och köpeskillingen var 12 000 kronor, uppger Hem och Skola idag.
För Pool Media har det visat sig vara en lysande affär. Hittills har kampanjerna dragit in 150 miljoner kronor, varav runt 120 miljoner har hamnat i Pool Medias kassa.
– De här uppgifterna håller vi sakta på att nysta upp. Vi röjer i detta för att se vad vi kan göra, säger Erica Fosse, sekreterare i styrelsen för Hem och Skola.
Medlemmar och sponsorer från hela landet har hört av sig till riksförbundet Hem och Skola efter programmet. Många har också velat polisanmäla Pool Media och Hem och Skola, eftersom en så liten del – bara 200 kronor av varje skänkt 1000-lapp – når fram till ändamålet.
En polisanmälan har sannolikt små möjligheter att leda vidare, tror Eva Birath, kanslichef på Svensk Insamlingskontroll.
– Man har försökt ett par gånger att åtala insamlingsorganisationer där det har gått väldigt lite pengar till insamlingsändamålet, och där insamlingskostnaderna varit höga, men inte lyckats i något av de fallen, säger hon.
Pool Media har avböjt att kommentera de nya uppgifterna.
Reporter: Pelle Westman
Text: Peter Bagge