– Hela tiden har vi planerat för att det ska bli bättre för våra elever, säger Andreas Konstantinides (S). Foto: svt

”Jag säger förlåt till eleverna”

Publicerad
Uppdrag granskning ·

Den politiskt ansvarige för situationen på Rosengårdsskolan, Andreas Konstantinides (S), säger att det är områdets sociala utsatthet som påverkar skolresultaten. Nu ber han om ursäkt till skolans elever för att politikerna inte agerat tidigare.

– Det var ett misslyckande i flera år. Vi har försökt och försökt men kunde inte klara det, säger Andreas Konstantinides (S), ordförande i stadsområdesnämnd Öster i Malmö, när Uppdrag gransknings programledare Janne Josefsson intervjuar honom.

Jag ser ju här att du har gett en positiv bild. 2007 säger du att vi har haft problem tidigare men nu har det blivit bättre. Hur kan du säga så 2007?

Uppdrag granskning – En förlorad skola

– 2007 vi hade en period där det började bli lite bättre.

Men vi har tittat på det också. Du har inte fog för att säga att det hade blivit bättre. Allting pekar uppåt säger du, men det stämde ju inte.

– Det stämmer inte men om man tar hänsyn till förhållandena...Verkligheten är att varje vecka kom nyanlända elever som började i skolan.

Jag har också tittat på den här så kallade kommunikationsstrategin där man skulle prata positivt om Rosengård. Rosengård skulle kallas porten till integration istället för misslyckad integration man skulle inte säga att det var ett socialt utsatt område. Hur har ni kunnat lägga ner pengar på sånt?

– När vi lade in en planering för framtidens skola Rosengård, som gäller för alla skolor i Rosengård, det var ju positiva bilder som vi lyfte fram, och när vi började satsa extra mycket för att förändra pedagogiken...för att anpassa oss efter den kritiken vi fick från Skolinspektionen...

Du visste ju att det var värre än du sa?

– Vi sa vid det tillfället att det börjar bli bättre.

Men det gjorde ju inte det?

– Nej, det gjorde inte det men å andra sidan vi har en verklighet i området där det negativa som har hänt runtomkring har påverkat våra elever. Men detta är inte unikt för endast Rosengårdsskolan. I de segregerade områdena har skolorna inte presterat mycket bättre än den här skolan. Och vi tror faktiskt att det kommer att bli mycket bättre för våra elever som går i skolan här.

Det kommer att gå bra här så småningom, det är det du har sagt. De senaste 13 åren har du varit ansvarig. Men det blev sämre?

– Jamen, jag kan inte gå ut och säga okej vet ni det blir sämre och sämre hela tiden. Vi måste se på framtiden på ett positivt sätt. Och hela tiden har vi planerat för att det ska bli bättre för våra elever. Och sen beror misslyckanden på en massa olika faktorer.

Vad säger du då till alla de elever som år efter år här har gått ut med ofullständiga betyg?

– Jag kan säga ett stort förlåt till de här eleverna. Vi skulle faktiskt ha satsat ännu mer eller avvecklat skolan.

Reporter: Janne Josefsson

Text: Magnus Sandelin

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Uppdrag granskning – En förlorad skola

Mer i ämnet