Så gjordes reportaget ”Konstbluffen.com”

Publicerad

Hur fick ni idén till reportaget?

Popkonst har troligen aldrig tidigare varit mer tillgänglig. Nätauktioner erbjuder möjligheten att köpa konst var som helst, när som helst. Men det finns risker. Tidigare har stiftelser utfärdat äkthetsintyg, men de senaste åren har dessa slutat göra det. I takt med det vittnar branschen om att historien bakom verken har blivit ännu viktigare – vad som kan dokumenteras är avgörande i bedömningen av vad som är falskt och vad som är äkta. Därför spelar auktionshusen en viktig roll. Deras experters utlåtande måste kunden kunna lita på.

UG – Konstbluffen.com

Vi fick höra att en stor mängd popkonst sålts från Sverige. Under arbetet med reportaget utvecklade sig historien och visade sig ha förgreningar in i auktionshuset Lauritz.coms värld.

Vi fick också genom kontakter i branschen indikationer på att stora mängder av Andy Warhol såldes på Lauritz.com, med märklig proveniens, om ens någon alls. Vi ville veta vad det här var för typ av tryck och var de kom ifrån.

Hur arbetade ni?

För oss var det viktigt att belysa kundperspektivet. I sin marknadsföring framhåller Lauritz.com att man som kund ska kunna lita på dem och deras auktioner. Företaget poängterar sitt oberoende i förhållandet till säljaren och att värderingar och beskrivningar är korrekta. För oss blev det därför intressant att se hur deras experter beskriver varorna – och om det stämmer. Vi kartlade och gick igenom auktionshusets försäljningar av popkonst och dokumenterade hur tvivelaktiga varor beskrevs.

Vi kartlade också försäljningar av olika kunders objekt i de här fallen, och kunde se att flera hade olika kundnummer – ibland med olika fejkade namn, men där antingen adress, telefonnummer eller mejl ledde till samma person. På så vis kunde vi också se hur en och samma person lade bud på sina egna varor för att trissa upp priset.

Vilka källor använde ni?

Både öppna och dolda. För att granska verken som vi köpt använde vi oss av både tryck- och pappersexpertis.

Stötte ni på några problem?

Vi förstod ganska snart att personer som känner sig lurade i konstvärlden ofta knyter näven i fickan och går vidare. Det är få som vill gå ut med att de köpt något falskt eller felbeskrivet då många menar att man då blottar sin okunskap. Samtidigt är granskningar av privata aktörer förknippat med stora svårigheter då insynen är väldigt begränsad.

Vilka deltog i arbetet?

Reporter var Karin Mattisson, researchers Herman Reuterswärd och Lars-Göran Svensson. Fotografer var Frans Karlsson och Herman Reuterswärd. Grafiken i programmet gjordes av Sirnir Einarsson och Rasmus Olsson. Redigerade gjorde Lisa Jonsson, och redaktör var Peter Bagge.

Hur lång tid tog arbetet?

Fyra månader.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Konstbluffen.com

Mer i ämnet