Sture och Anita blev påkörda vid livsfarliga järnvägsövergången: ”Vi snurrade tre varv i luften”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Sture och Anita hann inte köra över järnvägsspåret och blev påkörda av ett tåg. Trots två tidigare dödsolyckor på samma järnvägsövergång och upprepade klagomål från boende i området så hade inte Trafikverket gjort övergången tillräckligt säker.

2018 träffades Sture Olsson och Anita Andersson på en dansbana. Tycke uppstod och senare samma sommar skulle de åka på dejt.

– Jag hade varit och badat först här nere då. Sen cyklade jag hit upp för Sture skulle bjuda på middag här. Vi åt och vi drack kaffe, tog det lugnt liksom. Vi skulle åka på den här allsången på Rårön, säger Anita Andersson.

SVT granskar järnvägen

För att ta sig till allsången behövde de passera en obevakad järnvägsövergång.

Tidigare hade två dödsolyckor skett där – en 2002 och en 2016. Sedan olyckan 2002 har boende i området påtalat risker för Trafikverket. Högt gräs och buskar har dessutom försämrat sikten ännu mer, enligt dem.

“Nu kommer tåget”

Sture berättar om ögonblicket då de skulle passera övergången och visar med händerna att han fick köra en bra bit upp på spåret för att se något.

– Jag fick köra så långt fram. Det var mycket sly, buskar och sådant, så man kunde inte se så långt. Jag tittade ju till höger och så tittade du, så tittade jag igen och då helt plötsligt sa du att “nu kommer tåget”, berättar Sture Olsson.

Tåget träffade bilen i full fart. Anita fick hjärnskakning och Sture skadade sitt knä, men de hade ändå tur. Deras bil fastnade inte under tåget som vid de tidigare dödsfallen på järnvägsövergången. Att Sture backade några centimeter blev deras räddning.

– Vi snurrade tre varv i luften berättade de för oss. Jag kommer ihåg att huvudet skakade väldigt, men jag kommer inte ihåg något mer, säger Anita Olsson.

Tågen kör snabbare än Trafikverkets riktlinjer

Trafikverket konstaterade i sin utredning av dödsolyckan 2016 att skyddet vid den här övergången inte är tillräckligt om tågen kör i mer än 80 kilometer i timmen. Hel- eller halvbommar är det enda alternativet, enligt Trafikverket, om tågen ska tillåtas att köra fortare än så.

Ändå kör tågen fortfarande betydligt fortare – trots att inga bommar har satts upp.

Sture och Anita fick berättat för sig efter sin olycka att tåget hade kört i 120 kilometer i timmen. Och när Uppdrag gransknings team själva gör hastighetsmätningar av tågen som passerar övergången kör flera tåg i över 120 kilometer i timmen.

“I så fall borde man sänka hastigheten”

Men hastigheten har en förklaring. I ett dokument från Trafikverket framgår det att de tillåter tågen att köra i upp till 130 kilometer i timmen. Trafikverket följer alltså inte sina egna riktlinjer.

– Om det är tillåtet som du säger att man ska köra högst 80 kilometer i timmen, då bör man inte köra mer än 80 kilometer i timmen, säger Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket.

Samtidigt så tillåter ni tågen att köra i upptill 130 kilometer i timmen.

– Ja, och då kommer jag undersöka varför vi gör så.

Vad tycker du borde göras här nu då?

– I så fall borde man sänka hastigheten. Jag kan i dagsläget inte syna det du säger just nu, varför det har getts undantag som det låter som, säger Lena Erixon.

Uppdrag gransknings reportage Järnvägens dödsfällor sändes i SVT1 onsdag 6 februari 20.00 – det finns att se på SVT Play.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet