Svenskt åkeri om fördel med polska chaufförer: ”De svenska är inte hungriga”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Andreassons åkeri i Veddige växer. Det är ett svenskt företag, på en svensk marknad, med svenska bilar och polska chaufförer.

Inne på huvudkontoret i halländska Veddige sitter företagets trafikledare och övervakar transporterna som rullar på vägarna. Trafikledarna, som har kontakt med chaufförer och kunder, är samtliga från Polen.

– De talar polska med chaufförerna, och engelska med oss och kunderna, berättar Karl Erik Andreasson, som driver åkeriet tillsammans med sin hustru Yvonne.

Av de ungefär 200 chaufförerna som kör åt Andreassons är omkring tio svenskar. I företaget finns nästan inga anställda. Istället rör det sig om egna företagare som fakturerar sina uppdrag – det är själva affärsidén.

En polsk förare fakturerar mellan 20 000 och 30 000 kronor varje månad, inklusive alla avgifter, och betalar ingen skatt i Sverige. Ersättningen är ungefär hälften av vad en svensk chaufför skulle ha.

Är detta framtidens modell?

– Ja, jag tror det på grund av att det är svårt att få svenska chaufförer, de är inte hungriga längre, säger Karl Erik Andreasson.

De hävdar att det skulle vara omöjligt att driva företaget om de betalade löner i nivå med kollektivavtalet.

– Det är för dåligt betalt för transporterna, säger Yvonne Andreasson.

Vad kommer hända med den svenska modellen, med fack och kollektivavtal?

– Om det ska ha någon framtid måste man ändra på det lite grann, det är för kantigt i detta land. Det är näst intill omöjligt att kunna avskeda någon idag, oavsett vad han eller hon gjort, säger Karl-Erik Andreasson.

Intervju: Janne Josefsson

Text: Peter Bagge

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.