Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon är självkritisk till hur myndigheten hanterat bristerna vid järnvägsövergångarna. Foto: SVT/Rebecka Haglund

Trafikverkets generaldirektör om bristerna: ”Jag är inte nöjd”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Över 1000 obevakade järnvägsövergångar i Sverige brister i säkerhet, enligt Trafikverket. Och arbetet med att åtgärda bristerna håller inte måttet, tycker Trafikverkets generaldirektör.

– Jag är inte nöjd, säger Lena Erixon.

Drygt 3000 obevakade järnvägsövergångar finns i Sverige. De saknar alla former av aktivt skydd som varnar för tåg. De har inga bommar, inga ljudsignaler och inga blinkande lampor. Det är upp till den som ska åka över att upptäcka tåget.

Uppdrag granskning har fått tillgång till Trafikverkets egen databas. Där framgår det att kraven på fri sikt inte är uppfyllda vid över 1100 obevakade järnvägsövergångar. Det betyder att den som ska korsa järnvägen vid dessa övergångar har mindre än tio sekunder på sig att se tåget innan det passerar.

SVT granskar järnvägen

”Vi är ibland inte riktigt tydliga”

Lena Erixon, generaldirektör på Trafikverket, är självkritisk till hur myndigheten hanterat bristerna.

– Jag är inte nöjd med att vi flera gånger har konstaterat en brist, och då behöver vi ha bättre systematik i det arbetet. Och det jag kan se nu när jag har tittat igenom det här, är att den tycker jag brister.

På vilket sätt brister den?

– Vi är ibland inte riktigt tydliga med vad som ska genomföras och framförallt på vilken sikt vi ska genomföra det. Sedan att vi säkerställer att det finns en tydligare koppling till att genomföra de här åtgärderna och att det läggs in tydligt i våra planer, säger hon.

Säkerheten vid övergångarna ska öka

Regeringen har nyligen beslutat att tillföra 100 miljarder kronor i infrastruktursatsningar där tio miljarder handlar om att öka trafiksäkerheten. Ett specifikt uppdrag handlar om att öka säkerheten vid järnvägskorsningar.

Men att obevakade järnvägsövergångar kommer försvinna helt är inte troligt.

– Vi kommer under lång tid få leva med obevakade övergångar. Vad vi behöver göra det är att titta på där riskerna är störst. Vad är det där vi kan göra för att spara mest människoliv, säger Lena Erixon.

Uppdrag gransknings reportage Järnvägens dödsfällor sändes i SVT1 onsdag 6 februari 20.00 – det finns att se på SVT Play.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet