Gyllenhammars sång om djävulen ska sälja nya Volvo

Uppdaterad
Publicerad

”Allting kan säljas med mördande reklam” är en slogan från marknadsföringsvärlden som man kanske ska ta med en nypa salt. Men Volvo personvagnar, som har haft säkerhet som sitt mantra i årtionden, försöker i alla fall att skruva lite på marknadsföringsratten, med farligare toner än vad som vanligtvis brukar lämna Hisingen.

Det handlar om den nya kombimodellen V60. En bil som skall tillverkas i Göteborg och börja säljas i höst. I takt med att andra biltillverkare börjat knapra in på Volvos säkerhetsaura behövs det nya sexiga attribut – som till exempel farlighet.

Volvo försöker nu sälja bilar som också ska kännas sportiga (och lite farliga i ordets mer spännande bemärkelse). Det gör man genom att låta en sladdande V60 köra runt till hårdrocksgruppen Mustaschs låt ”Double nature”.

Gruppen Mustasch är dessutom nästgårds från Volvofabriken, eftersom den bildades på Orust. Att Volvo nu blandar hårdrock med bilar visar tydligt att man vill komma ur ”endast-familje-facket”.

Det är också en otroligt viktig bilmodell för hela Volvo, men i synnerhet för göteborgska Volvo eftersom den skall tillverkas där. I den interna tävlan med Volvos bilfabrik i belgiska Gent tillverkar Göteborg bara hälften så många bilar. Dessutom har Gent tillverkat de modeller som efterfrågats när bensinen blivit allt dyrare.

Systermodellen till V60, sedanen S60, tillverkas i Gent liksom storsäljaren XC60. Göteborgska Volvo måste alltså få till en ”hit” för att klara sig både internt och på världsmarknaden.

Men vad har egentligen Gyllenhammar med Volvos nya djävulsånger att göra? Som du kanske redan gissat så handlar det inte om en återkomst av Pehr G. Det handlar om sångaren i gruppen Mustasch. Han heter Ralf Gyllenhammar – och är inte ens släkt med Pehr G. Men efternamnet kanske fick dig att läsa denna kommentar ända till slutet. Mitt marknadsföringstrix lyckades.

Peter Rawet

ekonomikommentator

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.