Anställda vittnar om en kultur där man förväntas vara lojal och säga ja till allt. Foto: Hasse Holmberg/TT

H&M-anställda vittnar om dåliga arbetsvillkor

Uppdaterad
Publicerad

De grävande journalisterna Erik Palm och Jonas Alsegren har granskat H&M under flera års tid.

I deras senaste bok, ”The big boss”, porträtterar de företagets framgångssaga, hur ägaren Stefan Persson blev en av världens rikaste människor, men också hur man byggt en företagskultur som i det närmaste framstår som sekteristisk.

Förväntas jobba på kort varsel

I boken beskrivs hur H&M:s butikspersonal alltid förväntas vara redo att kunna jobba på kort varsel. Enligt författarna är majoriteten av dem som jobbar i butik deltidsanställda och en tredjedel har så kallade visstidsanställningar – det vill säga en tidsbegränsad anställning.

– Man rings in eller får ett sms dagen innan där det står att du ska jobba tre eller fyra timmar nästa morgon. Det skapar en press bland de anställda och de får det svårt att gå runt, säger Jonas Alsgren.

För att kompensera för få fasta timmar i kontraktet kan personalen ”kj:a” sig. Det innebär att man skriver ”KJ” eller ”kan jobba” på schemat under dagar då man är ledig – på så vis ökar chansen att bli inringd och få fler arbetspass.

– Det här upplevs som ett stort problem i de flesta butiker, säger Monica Odenbratt som arbetar som butiksbiträde och är ordförande i den lokala fackklubben.

En annan anställd, som inte vill gå ut med sitt riktiga namn, beskriver hur hon varit fast anställd i över 15 år. Sedan januari i år erbjuds hon bara 25 fasta timmar i veckan.

– Jag hoppas kunna ”kj”:a mig tillräckligt mycket men jag vet faktiskt inte hur jag ska klara mig, säger hon.

Förklaringen till deltidsanställningarna uppges vara att butiken ska slippa gå med ”överkapacitet” under timmar då det är mindre att göra.

Sektliknande kultur

Flera vittnen i boken beskriver hur företagskulturen har sektliknande drag. Det beskrivs delvis positivt. Många anställda berättar om en stark teamkänsla, hur kollegor blir vänner med varandra och hur kollektivet belönas när det går bra.

Men den så kallade ”familjeandan” beskrivs också som problematisk när klagomål uppfattas som illojalt beteende och anställda förväntas bita ihop utan att gnälla.

– Om man ska vara kvar på H&M ska man bara säga ja och hålla med dem som bestämmer, säger Katarina som jobbar som inköpsassistent på huvudkontoret.

Utåt kommuniceras att företaget ska vara en arbetsplats med högt i tak där personalen ska kunna styra sina egen utveckling. Men en anställd som SVT talat med vittnar om motsatsen.

– Du är en resurs som de kan göra vad som helst med, säger ”Lina”, som inte vill uppge sitt riktiga namn.

Hon beskriver hur hon själv periodvis förväntats arbeta upp emot 16-17 timmar om dygnet. När hon har påpekat bristerna för sin chef har hon mötts med tvivel och misstänksamhet.

– Säger medarbetarna att det är en ohållbar situation så lyssnar man inte på det utan fortsätter pressa människor ända in i väggen. Man sätter företagets leverans framför de anställdas hälsa, säger hon.

H&M: Tar starkt avstånd

H&M säger i ett skriftligt svar till SVT att man inte känner igen sig beskrivningen av företaget och att man tar starkt avstånd från boken. De skriver också att boken är uppbyggd på ”en mängd inkorrekt fakta, spekulationer och felaktiga antaganden”.

Man hänvisar också till flera medarbetarundersökningar som visar på nöjda medarbetare och skriver att bokens författare redan på förhand bestämt sig för vilka slutsatser de ska nå.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.