• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Uddevalla i Uddevalla kommun, Västra Götalands län. Det brinner i en industribyggnad i Kurröds industriområde med kraftig rökutveckling som följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Väst. Läs mer här

Antalet dödsolyckor är det lägsta i modern tid, enligt Trafikanalys. Foto: TT

253 döda i trafiken 2017 – lägsta antalet i modern tid

Uppdaterad
Publicerad

Allt färre omkommer i trafikolyckor i Sverige. Det visar nya siffror från myndigheten Trafikanalys.

Enligt Trafikverket så beror framgången på att man lyckats anpassa hastighetsbegränsningar till vägarnas utformning, säkrare bilar och att man i stadsmiljö lyckats skydda gående och cyklister på ett bättre sätt.

Maria Krafft är måldirektör vid Trafikverket och hon är naturligtvis nöjd över att dödstalen fortsätter att minska.

– Det här ett kvitto på att vi gör rätt, men vi har också en tuff resa framför oss säger Maria Krafft till SVT Nyheter.

För 20 år sen dog 550 personer varje år i vägtrafikolyckor. Riksdagen beslutade då om att man skulle ha ”nollvision” angående döda i trafiken som mål. Sedan 2007 har man haft målet att halvera antalet döda fram till år 2020.

Många kör för fort

Men på Trafikverket är man tveksam till om målet kommer att nås. Orsakerna är flera. Bland andra att för få följer hastighetsbegränsningarna.

Andelen onyktra förare ökar. För få cyklister använder hjälm och vägnätet utvecklas för långsamt.

– Om alla sänkte hastigheten med 2 km/tim skulle vi spara 30 liv per år. Sen måste vi göra många fler nykterhetskontroller. Både på fasta punkter och ute på vägarna. Vi har precis inlett ett arbete för att se om andra än polisen skulle kunna utföra nykterhetskontroller, säger Maria Krafft.

Vilka skulle det kunna vara?

– Det är för tidigt att svara på det men vi tittar på lagrummet och ska undersöka om det är möjligt att andra aktörer gör nykterhetstesterna men under polisens kontroll.

  • En ökad satsning på nykterhetskontroller före och under färd.
  • Mer fokus på oskyddade trafikanter. Tex bra underhåll på cykel- och gångvägar och att fler använder cykelhjälm.
  • Införa geo-staket i folktäta miljöer. Med ny teknik begränsa vilka fordon och vilken hastighet som fordonen kan röra sig i folktäta områden.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer