Regeringen ger Saab och Volvo Person- vagnar ett villkorslån på totalt 20 miljarder kr.
Dessutom inrättas ett statligt forskningsbolag där Volvo och Saab, både personvagnar och lastbilar, blir delägare. Bolaget får tre miljarder.
Dessutom ger regeringen undsättnings- lån på fem miljarder kronor till bl.a. bilindustrins underleverantörer.
Bilindustri även om 20 år
Näringsminister Maud Olofsson slog fast att vissa grundläggande principer gäller för stödpaketet:
• Jobben ska stanna i Sverige
• Staten ska vara aktiv men inte ägare
• Det ska vara långsiktigt. Sverige ska ha en fordonsindustri om 20 år.
• Det ska vara fokus på omvandling och förnyelse – en omställning mot miljövänligare bilar.
Inte till USA
Anders Borg underströk att pengarna inte ska försvinna över Atlanten.
-Pengarna ska inte hamna i amerikanska händer, sade han.
Varken närings- eller finansministern kunde dock lova att
paketet kommer att leda till färre varsel inom fordonsindustrin.
-Vad vi gör är att skapa förutsättningar för fordonsindustrin i Sverige. Vi lägger en stabil finansiell grund för de här bolagen, sade Borg.
Inte subventionera ägande
– Vi ska inte subventionera löpande verksamhet eller ägande av bilföretag utan säkra att de kan verka på normala marknadsvillkor.
-Det är också viktigt att understryka att det här inte betyder ett carte blanche för att kassera in pengar, utan företagen måste naturligtvis ha säkerhet och uppfylla villkoren, sade finansministern.
Forskningsbolaget är, enligt näringsminister Olofsson, ett statligt bolag som ska fungerara som ett forskningsinstitut. Hon betonar att det inte är klart var det ska ligga.