-Kritiken håller vi med om till vissa delar, säger Anders Carlström, ansvarig för SEB:s internetbank.
Post- och telestyrelsen (PTS) har låtit en konsult i tillgänglighet testa fem internetbanker. Resultatet blev överlag dåliga, sämst betyg fick SEB, skriver Dagens Industri.
-Vi håller på att bygga bort problemen, säger Anders Carlström.
PTS undersökning syftar till att kontrollera hur personer med olika funktionsnedsättningar kan använda bankernas sajter. Rapporten är inte färdig än så PTS vill inte säga hur myndigheten tänker agera.
Men särskilt hårt åt bankerna tänker inte PTS gå.
-Vi har inte de musklerna på det här området, säger PTS presschef Peter Ekstedt.
Näst sämst var Nordea, med otydlighet i inmatning av kontonummer. Också Handelsbanken och Swedbank risades. Inte heller Skandiabanken klarade sig, men de problemen antas bli åtgärdade i ett nytt gränssnitt som snart lanseras.
Samtidigt som SEB fick mest kritik vill Anders Carlström framhålla att banken tagit fram en talande digipass, som används för att logga in på nätbanken.
TT