2012 var 44 procent av de tillfrågade positivt inställda till reklam. I dag ligger siffran på 18 procent. Undersökningen är gjord av Novus och visar att 52 procent upplever reklam som något negativt.
Andra tycker däremot att reklam är bra, skapar jobbtillfällen och är viktigt för att etablera varumärken.
Störst är hatet mot app-reklam
Flest negativa röster får mobilappar (77 procent) och i youtube-klipp (75 procent). En av fyra, framför allt unga mellan 18 och 29 år, är villiga att betala för tjänster för att slippa undan reklamen.
Åldersgräns på sociala medier
Undersökningen visar också att så många som 83 procent tycker att åldersgränser på sociala medier är bra. De flesta som är positivt inställda är själva mellan 65 och 79 år gamla.
Åldersgränsen, tycker upp emot 40 procent av de positiva, ska ligga på 15-16 år. 1 procent tycker att åldersgränsen ska ligga på 19 år eller äldre.
Mest negativa till reklam är män 30-49 år och mest positiva är kvinnor i samma ålder.