En dag i juni då Pelle Lundén kom hem fick han en chock. Huset var rökfyllt, brandvarnaren tjöt och Pelle gick runt i huset för att söka efter branden.
-Till slut hittade jag min lilla extratoalett, där det syntes att det hade brunnit på väggar och i tak. En badhandduk hade förvandlats till aska. Då förstod jag vad det var som orsakat branden och drog ut kontakten till handdukstorken, säger Pelle Lundén.
Handduken började brinna
Handdukstorken som hängde på väggen hade alltså blivit så het att den fick handduken som hängde på den att börja brinna. Branden orsakade stora skador i badrummet. Delar av väggarna smälte och hela badrummet måste renoveras om. Men lyckligtvis hann branden aldrig sprida sig. Eftersom Pelle Lundéns nybyggda hus är i trä inser han att det hade kunnat sluta mycket värre.
-Tankar och känslor kom senare. Och det var väl mycket chockreaktion som man fick, säger Pelle Lundén.
Han är inte ensam om att ha köpt en felkonstruerad elprodukt som visar sig vara farlig. Bara i år har har 32 produkter återkallats av butikerna själva, mer än 50 procent fler än i fjol då 21 produkter återkallades, och mer än dubbelt så många som 2010 då 15 produkter återkallades. Men trots att produkterna kan orsaka stor skada för människor och egendom är återförsäljarnas rutiner för att informera människor ganska enkla.
Visste inte den var återkallad
Pelle Lundén hade köpt den farliga handdukstorken på Biltema. Och i juni, när den orsakade branden i hans hem, var den redan återkallad. Biltema annonserade ute i sina butiker, på sin hemsida och hade även en annons i Aftonbladet under en dag. Men den informationen hade inte nått ut till Pelle Lundén.
-Det är konstigt med tanke på att det finns skyltar på samtliga varuhus i hela Norden och på hemsidan, säger Olle Nilsson, vd på Biltema Nordic Services.
Men är inte det ett tecken på att ni borde göra mer?
-Vi får kanske se över det. Och vi kompletterar ju redan i dag då med annons i en riksomfattande tidning, säger Olle Nilsson.
Men det är ju ganska lätt att missa en annons i en dagstidning under en dag?
-Men det är som sagt ett komplement till hemsida och varuhus där de trogna biltemakunderna normalt får sin information.
I dagsläget är det en fjärdedel av de farliga handdukstorkarna som lämnats tillbaka till Biltema. Så trots att en majoritet av kunderna inte nåtts av informationen, är Biltemas Olle Nilsson ändå nöjd med rutinerna som de ser ut idag.
-Det är ju inte bara Biltema, det är ju samma i hela branschen. Det är svårt med återkallande. Även om man går ut med information är det tyvärr för få av produkterna som kommer tillbaka, säger Olle Nilsson.
Och det skrämmer Pelle Lundén.
-De har sålt lassvis med den här grejen. Hur många andra sitter med en sådan tickande bomb, en brandbomb, undrar Pelle Lundén.