Det säljs laddbara bilar som aldrig förr. Andelen hittills i år är nästan 30 procent, enligt branschorganisationen Bil Swedens statistik.
Men stora och tunga bilar dominerar alltmer. 35 procent av bonusbilarna som sålt i år vägde över två ton. Förra året var siffran 26 procent under samma period.
”Sämre för klimatet”
SUV-trenden syns alltså även bland de bilar som klassas som miljöbilar. Sverige har den tyngsta bilparken i hela EU.
– Tyngre bilar är alltid sämre för klimatet, säger fysikprofessor Öivind Andersson på Lunds Tekniska Högskola.
Öivind Andersson forskar på bilars miljöpåverkan över hela livscykeln, från tillverkning till körning. Han tycker utvecklingen går stick i stäv med klimatmålen.
– En tung bil kräver mer energi och utsläpp vid tillverkning, och mer när den körs. Så här går utvecklingen åt fel håll, säger han.
Hälsofarliga partiklar
Tunga bilar ger också mer slitage på vägar och däck, något som leder till mer utsläpp av hälsofarliga partiklar.
Bland rena elbilar är stora batterier en förklaring till att bilarna blir tunga. Många populära elbilsmodeller är stora. Den mest populära Teslan väger 1,9 ton, och den större Tesla S väger 2,3 ton. Audi E-tron väger 2,6 ton.
Små elbilar som Renault Zoe och BMW i3 väger ett ton mindre än de största elbilsmodellerna.