Allt vanligare med hemlarm

Uppdaterad
Publicerad

En ny generation villaägare och semestertider ger klirr i kassan för företag som säljer hemlarm. En bransch som verkar skonad från lågkonjukturen.

Ulrika Roth bor tillsammans med sin man och två små pojkar i en villa. Familjen har nyligen renoverat hemmet och inför årets semester skaffade de larm.

-Vi har tidigare känt att vi inte har så dyra ägodelar. Men efter renoveringen har vi fått mer insyn, och vi har köpt nya elektronikprylar. Därför skaffade vi larm, säger hon.

Tio procent har larm

Familjen Roth är inte ensam. De senaste fyra åren har försäljningen av hemlarm ökat med cirka 30 procent per år och i dag finns larm i cirka tio procent av de privata hemmen, enligt Swesec, en paraplyorganisation för svenska säkerhetsföretag.

-Det är inte längre en klassfråga, i dag har alla råd att skaffa larm, säger Anders Gustafsson, kanslichef på Swesec.

Ökat teknikintresse

Ökningen beror på att fler vill känna sig säkrare när huset lämnas för en resa till exempel, men också på en ny generation unga villaägare som själva vuxit upp med huslarm och samtidigt är intresserade av teknik.

Och någon lågkonjunktur märks inte av, enligt ett av larmföretagen.

-Kunderna ser över sina kostnader, men det beror mer på ökad konkurrens från andra företag, säger Fredrik Sundin affärsområdeschef på säkerhetsföretaget G4S.

Kostnaden varierar

• I år kommer cirka 50.000 hemlarm att installeras i svenska villor.

• Startkostnaden för ett abonnemang på hemlarm varierar: från 2.500 och 6.000 kronor. Månadsavgiften kostar mellan 200 till 400 kronor

• I ett abonnemang kan det bland annat ingå trygghetslarm och rökdetektorer.

• De största företagen för hemlarm är Securitas Direct, G4S, Sector Alarm och Trygga Hem, dessa har tillsammans 90 procent av marknaden

Swelarm (TT)

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.