Delad bild. Vänster: två personer på altan. Höger: person i vit tröja inomhus.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Adoo såg flera rasistiska inlägg på plattformen X om en ny reklamkampanj han var med i – nu är han tacksam för stödet. Foto: Reklambild, Privat

Många reaktioner efter glasskampanj: ”Har ni inget bättre för er?”

Uppdaterad
Publicerad

Sia glass har fått många negativa reaktioner efter sin sommarkampanj. Orsaken: Det är inte bara vita personer på bilden.

– Jag tänkte hallå, det är 2025 liksom, har ni inget bättre för er?, säger Adoo Sylva, som är mannen i reklamen.

I glassföretagets senaste reklam syns en familj med två barn, där kvinnan är vit och mannen svart. Kampanjen har lett till negativa kommentarer på sociala medier, vilket Hallands nyheter var först med att rapportera.

Glassföretagets vd Stefan Carlsson säger att folk hört av sig till både företaget och honom själv. Den stora majoriteten är positiva, men några är negativa.

– Jag har fått väldigt många mejl, sms och meddelanden på Messenger, säger han.

”Innerst inne skrattade jag”

Adoo Sylva är mannen som syns i kampanjen. Han berättar att hans modellagentur hörde av sig till honom om vad som skrivits på X.

– Jag gick ju in och kollade upp lite själv vad som hade hänt, och fick se en hel del. Väldigt, väldigt rasistiska kommentarer.

– Alltså egentligen innerst inne skrattade jag åt saken, för jag tänkte hallå, det är 2025 liksom, har ni inget bättre för er, väx upp.

Sia: Speglar kundgruppen

Stefan Carlsson säger att kampanjen speglar hur samhället och deras kundgrupp ser ut, och att det är första gången som företaget fått den här typen av reaktioner.

– Jag tycker det är så extremt beklagligt.

Några har skrivit att de ska sluta köpa glass från företaget och menar att de är ”woke” i sin reklam, säger han.

– Då har de inte följt vår marknadsföring, för det är ju så här vi har sett ut i jättemånga år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.