Arkivbild: SOS Alarms central i Stockholm. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Ännu en 112-driftstörning förlängde svarstiden i natt

Uppdaterad
Publicerad

En kortare driftstörning påverkade SOS Alarm under småtimmarna när det i snitt tog en och en halv minut att komma fram till 112. Händelsen ägde rum bara ett dygn efter gårdagens omfattande problem.

”Vi kan ha olika typer av mindre incidenter som i praktiken inte får några större effekter”, skriver pressansvariga Sarah Hummerdal till SVT.

P4 Värmland var först med att rapportera att svarstiderna påverkades under natten.

– Vi hade en ny driftstörning vid tretiden, säger Sarah Hummerdal till SVT.

– Den hade påverkan i ungefär 10 minuter. Vi hade längre svarstider på 90-100 sekunder i snitt.

Underliggande orsaker

Larmtjänsten delar ”av säkerhetsskäl” inte information om hur ofta liknande händelser äger rum, skälen till att de sker eller hur länge de pågått.

”Med driftstörningar har vi som rutin att alltid kommunicera dessa till media när det finns en betydande påverkan på nödnumret och för allmänheten”, skrev Sara Hummerdal tidigare under dagen som svar på frågor från SVT om incidentutredningar och -analyser.

Den svenska staten och Sveriges kommuner och regioner, SKR, äger SOS Alarm som tecknar avtal för att driva larmverksamhet. Eftersom SOS Alarm inte är en myndighet gäller inte offentlighetsprincipen.

Därmed har verksamheten ingen skyldighet att dela incidentrapporter och händelseanalyser med allmänheten.

Tidigare kritik

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har ansvar för tillsynen av SOS Alarm och rapporterar regelbundet till regeringen.

Tidigare i år kritiserade de SOS Alarm för långa svarstider som efter att ha konsekvent förbättrats under ett antal år försämrades igen under pandemin, det visar larmtjänstens och MSB:s sammanfattningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.