Antalet olyckor med de allt populärare så kallade fyrhjulingarna ökar. På kort tid har flera olyckor skett och fem personer har mist livet hittills.
– Den här typen av olyckor ska inte kunna hända egentligen. Man ska kunna göra mycket åtgärder och det ska vara lätt att förebygga säger Peter Lundqvist, professor i arbetsvetenskap, vid Sveriges lantbruksuniversitet.
”Myndigheterna borde vara tydligare”
Sedan 2010 har 481 personer skadats lindrigt, 315 måttligt, 81 stycken har skadats allvarligt och 41 personer har avlidit efter olyckor med så kallade fyrhjulingar. Hittills i år har fem personer dött, men Peter Lundqvist menar att olyckor kan undvikas genom att förenkla regelverket.
LÄS MER: Utbildar för säkrare körning med fyrhjuling
I en studie kring barns och dess föräldrars användande av fyrhjulingar lämnar Peter Lundqvist tillsammans med två andra forskare förslag på hur man kan undvika skador vid användningen av så kallade fyrhjulingar. Ett av förslagen är att förenkla regelverket som idag är allt för komplicerat och han menar att det bidrar till att man ser lätt på användningen av fordonet.
– Det borde bli enklare och reda ut systemet. Myndigheterna som är ansvariga borde vara tydligare med att tala om vad som gäller, säger han.
Svårt göra reglerna enklare
Att förenkla regelverket är problematiskt i och med att en fyrhjuling kan registreras som olika typer av fordon. En fyrhjuling kan antingen registreras som terrängmotorfordon, traktor, motorcykel (moped) eller lekfordon som är avsedd för barn beroende på användningsområde och utförande.
- Det är inget man kan lösa på kort sikt i och med att det handlar om olika typer av fordon, säger Niclas Nilsson utredare på Transportstyrelsen.
LÄS MER: En död efter volt med fyrhjuling
- Det finns även EU-lagstiftning att ta hänsyn till för dessa olika typer av fordon, säger han.
Att det redan i år omkommit fem personer är något som Transportstyrelsen ser allvarligt på.
- Det är ingen gynnsam utveckling om det redan nu är fem stycken när vi har hela sommaren och hösten kvar när fordonen används som mest, säger Niclas Nilsson.