När SVT:s konsumentprogram Plus granskar den svenska apptillverkaren Toca Bocas olika appar visar det sig att det förekommer formuleringar som tydligt kan tolkas som köpuppmaningar.
Även om barn vid en ålder på två-tre år sällan kan läsa utformas spelen så att de ska lockas att klicka på knappar som leder vidare till köp.
Uppmaningar som ”Get it now” eller ”Get more” och banners som uppmanar att till exempel kolla in nya stilar till figurer i spelet förekommer i ett flertal av företagets appar. Toca Boca skyltar också med rabatter på köp i sina appar.
”Barn tröttnar snabbt”
– Om det förutsätter att du måste betala så att spelet över huvud taget är meningsfullt så blir det ju en direkt köpuppmaning. För annars har ju barnen ingen nytta av spelen och tröttnar väldigt snabbt på dem, säger Maria Wiezell konsumentvägledare på Sveriges konsumenter.
Toca Boca vill inte kommentera Plusredaktionens granskning men har tidigare sagt att det bara förekommer reklam för eget material i deras appar.
LÄS MER: ”Inte okej att uppmuntra till tjat”
Spelar ingen roll var uppmaningen finns
I lagens mening spelar det dock ingen roll om det är reklam för appföretaget självt eller för en helt annan vara eller tjänst. Det är inte hellre relevant om köpuppmaningen är placerad i en app som man har betalat för eller inte.
Vad som händer efter barnet klickar på den direkta köpuppmaningen viktas inte in heller, alltså om det kommer vidare till ett föräldralås eller inte om det lyckas eller inte lyckas köpa något.
I och med teknikutvecklingen bör det här prövas med riktigt små barn i åtanke, menar Maria Wiezell.
Tipsa Plus!
Den här artikeln bygger på ett tittartips. Vad vill du att SVT:s konsumentredaktion Plus ska granska? Tipsa oss här.