Arbetsförmedlingen får internkritik

Uppdaterad
Publicerad

IT-företagaren Josefine Wahlberg vände sig till Arbetsförmedlingen för att söka arbetskraft. Men hjälpen uteblev och till slut blev hon så frustrerad över förmedlingens inställning att hon skrev ett uppmärksammat blogginlägg om sin situation.

Nu har Josefine Wahlberg fått vatten på sin kvarn för Arbetsförmedlingens egna revisorer kritiserar nu förmedlingens oförmåga att skapa bra arbetsgivarkontakter runt om i landet.

När företagaren ville Josefine Wahlberg hitta en praktikant så vände hon sig till Arbetsförmedlingen i Tyresö.

Trots att hon både ringde och mejlade så fick hon inget svar. Till sist åkte hon dit för att för att se om hon kunde få hjälp på plats.

– Då fick jag en tid för att två veckor senare komma och träffa två jätteengagerade, och trevliga, handläggare. De skulle göra en kallelse och vi skulle komma dit och träffa ungdomar som i första hand skulle kunna få praktik. Men en timme innan det mötet mejlar de och säger att vi måste ställa in för de inte hade fått tag på några ungdomar, berättar Josefine Wahlberg. 

Även om det har förkommit en hel del hinder i det här fallet så menar Arbetsförmedlingen i Tyresö att de har fungerande rutiner och metoder för att hjälpa arbetsgivare.

Enligt dem ska det vanligtvis ta max fem dagar innan en ny tjänst är publicerad. Fallet med Josefine Wahlberg är enligt Ann-Marie Illum, chef för Arbetsförmedlingen i Tyresö, ett ovanligt undantag. Ett fall som har råkat falla mellan stolarna.

– Det är olyckligt, men jag har inte någon erfarenhet av att det har hänt tidigare eller att det skulle vara vanligt förekommande, säger Ann-Marie Illum. 

Kritik från internrevisionen

För en dryg vecka sedan kom årsrapporten från Arbetsförmedlingens internrevision. Där står det att internrevisionen anser att det saknas en central övergripande strategi för arbete med arbetsgivarkontakter. Lokalkontoren får delvis själva utforma arbetet med arbetsgivarkontakter, något som givit blandat resultat.

För att lösa det uppmanar internrevisionen Arbetsförmedlingens ledning att skaffa en övergripande strategi för att alla kontor i landet ska förbättra sina arbetsgivarkontakter.

Clas Olsson, tillförordnad generaldirektör hos Arbetsförmedlingen, anser att kritiken inte stämmer fullt ut. Enligt honom finns det redan mål och strategidokument.

– Det finns ju en strategi som är formulerad i ett antal dokument i dag. Men jag kan hålla med internrevisionen om att det behövs ett samlat styrande dokument på central nivå. Ett dokument som tydliggör ett antal strategiska vägval. Och som formullerar den långsiktiga ambitionsnivån med arbetsgivarkontakterna, säger Clas Olsson.

Arbetsförmedlingens ledning har lyssnat på sina internrevisorer och arbetar nu med ta fram en ny strategi. Enligt dokument som SVT tagit del av ska arbetet med att utforma en ny strategi vara klart den 1 april i år. Däremot dröjer det fram till årsskiftet innan förändringarna implementeras hos alla lokalkontor.

Uppmärksammat blogginlägg

När det inte fungerade hos Arbetsförmedlingen i Tyresö gick Josefine Wahlberg vidare och kontaktade huvudkontoret. Det hände för flera månader sedan och även om huvudkontoret lovade att återkomma så kom ingen hjälp därifrån heller. Till sist valde hon att skriva om allt på Internetworlds gästblogg. Inlägget blev uppmärksammat i både dagspress och delades flitigt i sociala medier.

Nu har hon hittat en praktikant via andra kontakter och hon anser att Arbetsförmedlingen borde modernisersa.

– När man ska fylla i papperna får man fylla i faxnummer, men ingenstans kan man fylla i mailadress. Vem i dag har fax? Det är bara ett exempel på hur gammaldags och seg deras organisation är, säger Josefine Wahberg.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.