Enligt uppgifter till Kommunalarbetaren tog Arbetsmiljöverket fram information om hur hemtjänsten ska skydda sig mot covid-19. Men informationen har hindrats från att publiceras. Foto: Christine Olsson/TT

Uppgifter: Arbetsmiljöverket stoppade egen coronainformation

Uppdaterad
Publicerad

I april tog Arbetsmiljöverket fram information till arbetsgivare och personal inom hemtjänsten om hur de skyddar sig mot covid-19. Men experterna har hindrats i två månader att publicera informationen, uppger den fackliga publikationen Kommunalarbetaren.

Informationen publiceradespå Arbetsmiljöverkets webb den 3 juli, rapporterar Kommunalarbetaren.

Rubriken är: ”Du som jobbar i äldrevård och hemtjänst – hur skyddar du dig?” och gäller hur hemtjänstpersonal ska agera för att skydda sig mot att smittas av covid-19.

Coronapandemin

Men trots att informationen publiceras först i juli, togs den fram av Arbetsmiljöverkets expertgrupp för corona redan i april, hävdar en handläggare och kemist på myndigheten som satt med i expertgruppen.

Hon uppger att myndighetens experter ville att informationen skulle publiceras, men att de stötte på patrull hos Arbetsmiljöverkets ledning. Den ville inte publicera information som riktade sig enbart till arbetstagare, säger hon till Kommunalarbetaren.

– Ledningens inställning är att arbetsmiljölagen är skriven med kraven riktade mot arbetsgivaren. Det är förvisso sant, men vi har också mängder med information som riktar sig antingen till både arbetsgivare och arbetstagare eller till bara arbetstagare, säger kemisten och handläggaren Maria Dalin vid Arbetsmiljöverket, som också sitter i expertgruppen för corona.

Skyddutrustning och arbetsgivaransvar

Informationen gäller bland annat vilken skyddsutrustning som behövs, hur den ska hanteras och vilken sorts godkännande som krävs. Arbetsgivarens ansvar att riskbedöma arbetet, tillhandahålla skyddsutrustning och instruera om hur den ska användas poängteras.

Men informationsbladet lades åt sidan utan att publiceras, uppger handläggaren och kemisten Maria Dalin.

”Stämmer inte”

Sonya Aho, pressekreterare på Arbetsmiljöverket, säger till Kommunalarbetaren att det inte stämmer att någon text har stoppats.

Däremot kan man ha gjort en bedömning kring att viss information redan finns på hemsidan, behöver omarbetas eller ska gå i andra kanaler för att nå målgruppen, till exempel på sociala medier. Aho säger också att det inte stämmer att de inte velat publicera information som riktar sig till enbart arbetstagare.

– Vi har ju redan sådana texter som vänder sig till arbetstagare, så det stämmer absolut inte, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet