Arg lapp från granne del av reklamkampanj

Uppdaterad
Publicerad

Många yrvakna storstadsbor fick i helgen en obehaglig överraskning, då de hittade en arg lapp i brevlådan. Men lappen hade inte författats av en uppretad granne, utan var i själva verket ett reklamutskick från radiokanalen Rix FM.

”Det är inget större fel på din musiksmak, men ärligt kl 03.00 på natten föredrar vi att sova!!”, stod det på lappen som skickats ut till ett stort antal hushåll i Stockholm, Göteborg och Malmö under helgen. Lappen var en del av en reklamkampanj för radiokanalen Rix FM, och har lett till en uppsjö upprörda känslor.

Rix FM har nu tvingats be om ursäkt för utskicket, och skriver på sin hemsida:

”Under helgen har vi gjort ett utskick med direktreklam till hushåll i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Över helgen har vi uppmärksammats på att lappen kunde tolkas som ett riktigt klagomål från grannen, vilket har fått en del människor att ta illa vid sig.

Det var naturligtvis inte vår avsikt, och vi ber om ursäkt om vår reklam har skapat obehag.”

Beklagar reaktionerna

Per Lorentz, pressansvarig för Rix FM, beklagar att lappen har väckt upprörda reaktioner, men vill inte gå in på vad eller eventuellt vem som har brustit i processen.

Han poängterar att kampanjen självklart hade godkänts av de ansvariga på kanalen, och vill inte skylla på reklambyrån Jung von Matt.

-Jag har kunnat konstatera att kampanjen har väckt en hel del reaktioner, men jag har inte hunnit gräva i reklamkreatörernas hjärnor, säger Lorentz.

Den fejkade lappen var en del av en reklamkampanj för programsegmentet ”Hissa eller dissa”, där man diskuterar saker som berör starkt.

-Eftersom programmet tar upp saker som väcker känslor har man antagligen velat göra något på temat ”vad berör dig starkt”. Och arga lappar från grannar är ju onekligen något som väcker starka känslor, säger Per Lorentz.

Ingen medveten reklamstrategi

Han har ägnat en stor del av morgonen åt att tala med människor som har upprörts över reklamutskicket, och beklagar att avsändaren på lappen inte har varit tillräckligt tydlig.

-De har ringt och varit arga, men efter att de har fått skälla på mig har de varit okej, säger Lorentz.

Enligt Per Lorentz är kampanjen inte en medveten strategi från MTG:s sida enligt devisen ”all reklam är bra reklam”.

-Min inställning är att man ska få uppmärksamhet för rätt saker. Vi kommer inte att upprepa vårt misstag.

Anna Grönberg

anna.gronberg@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.