Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Chatt med Jonas Lindblom om SBU:s LCHF-rapport

SBU har i en ny rapport sammanställt forskningen på området. SBU:s utredare Jonas Lindblom på frågor från våra tittare och läsare i en chatt vi stod som värd för på svt.se.

Här nedan finns hela chatten och alla frågor/svar vi publicerade i ämnet:

Webbred: Hej och välkommen till denna chatt med SBU:s Jonas Lindblom om rapporten kring dietkost, där LCHF lyfts fram som en bra diet för viktnedgång, bland annat. Jonas ska strax börja svara på frågor. Frågorna har dock vällt in här, så ha gärna lite tålamod så hoppas vi att Jonas hinner besvara din undran också.

SL: Ni tar upp viktnedgång och hjärt- och kärlsjukdomar. Andra eventuella negativa hälsoeffekter av att äta mycket rött kött och processade charkprodukter nämns inte. Hur är det med det?
Jonas Lindblom: Rapporten är resultatstyrd, vilket innebär att vi har skrivit om de studier vi har hittat i de medicinska databaserna. När underlag har saknats för att uttala sig om effekter av en kost eller ett livsmedel på t ex cancer så har vi skrivit ut det.

kristina: Många äter lågkaloridiet. Är det ok i längden eller är det något man bara skall hålla på med ett tag. Och kan det i längden vara Så bra att äta lchf för kroppen. Det talas hela tiden bara om fördelar med olika dieter. Inte nackdelarna.
Jonas Lindblom: De studier på lågenergikurer (pulverbaserade främst) som vi har inkluderat i kapite 3.4 i rapporten har utgått från kurer på ca 8-12 veckor, följt av övergång till en lågfettkost.
Vi vet inte mycket om långtidseffekterna av LCHF eftersom det saknas studier.
 
Isar: Vår kommun serverar Lätta, eller Becel till 1-2-åringar, och lättmjölk till barn och gamla för att motverka fetma. De steker och bakar i margarin och hävdar att de på det viset följer livsmedelsverkets rekommendationer. Många föräldrar med mig anser att det här är galet på många sätt och vill se att kommunen istället använder olja, smör och helprodukter som mättar bättre och innehåller naturliga fettsyror. Det här är en schism som finns i flera kommuner där alla gör olika och ingen samsyn råder. Innehåller den nya forskningen några rön om effekter av att äta av olika typer av fett?
Jonas Lindblom: Vår rapport ger ingen tydlig ledning om vilken typ av fett man ska äta. I t ex de studier av lågkolhydratkost vi har inkluderat är det några som rekommenderar studiedeltagarna animaliskt fett, andra som rekommenderar vegetabiliskt fett och ytterligare andra som inte tar ställning. I den stora studien av Estruch användes en medelhavskost med högt intag av olivolja (20 procent av energiintaget i den gruppen), och den kosten skyddade mot hjärtkärlsjukdom.

Sofia: Hur är det med surströmming? Har den någon positiv inverkan på dödlighet, viktnedgång och HbA1c?
Jonas Lindblom: Hoppas det, jag är ju norrlänning och älskar surströmming. Men tyvärr saknas studier.

Magnus: Hej, Det verkar som att ju mindre kolhydrater och mer fett deltagarna i de olika studierna ätit, desto bättre resultat har de fått. Stämmer den bilden? Och i så fall, finns det överhuvudtaget något vetenskapligt belägg för att rekommendera lågfettskost ur ett hälsoperspektiv?
Jonas Lindblom: Det går att gå ned i vikt med en lågfettkost också. Det vi är rätt säkra på är dock att lågfettkost inte har någon skyddande effekt mot hjärt-kärlsjukdom (se cochranerapport av Hooper 2012), men att medelhavskost med mycket olivolja har det.
/Jonas

Philip: Vad tillför ”HF”-delen av LCHF? Varför är det inte bättre att äta normal mängd fett?
Jonas Lindblom: Drar du ned på kolhydraterna så ökar den relativa mängden av övriga näringsämnen även om du inte sätter till något.

Johan: Ni går nu ut och säger att lågkolhydratskost är bra för snabb viktnedgång vid övervikt och fetma. Med tanke på att det har varit en hetsk debatt om just det mättade fettets ”farlighet”. Vad är gruppens ståndpunkt kring detta?
Jonas Lindblom: Rapporten ger dessvärre ingen tydlig ledning om vilken typ av fett som är att föredra. Det finns studier som visar på en fördel avseende hjärt-kärlprevention när man byter mättat mot omättat fett, men dessa är heller inte helt lättolkade. Se cochranerapport av Hooper 2012. Men samtidigt finns inget starkt stöd för att omättat fett skulle vara farligt.

kristins:
Om 5:2 dieten är Så populär, varför finns den inte med i ert underlag? Är den för ny?
Jonas Lindblom: Det korta svaret är att det inte finns några studier där 5:2-dieten undersöks hos personer med fetma i mer än 6 månader (vår rapports mest avgränsande inklusionskriterier). Men SBU-rapporten handlar också i första hand om ”vad” man ska äta, inte ”hur mycket”. 5:2 uppfattar jag främst som ett sätt att dra ned energiintaget.

jan banan: Är juice hälsosamt? 
Jonas Lindblom: Det är en söt dryck, och det finns ett visst stöd för att reduktion av söta drycker är kopplat till viktminskning hos personer med fetma. Intag av söta drycker är också kopplade till ökad risk för diabetes.

Carita: Är det bra att äta LCHF kost om man har högt kolesterol?
Jonas Lindblom: I de studier vi har undersökt har studiedeltagarna gått ned i vikt med lågkolhydratkost. Samtidigt har kolesterolnivåerna överlag sjunkit eller varit oförändrade. Enstaka individer kanske höjer sitt kolesterol vid högt intag av fett, det är väldigt individuellt, men så länge du inte går upp i vikt av kosten så har man nog ingenting att frukta.

Niklas: Är det inte viktigaste med viktnedgång att minska kalorier och är det verkligen sådan stor skillnad mellan de olika diet/method/livstil ändring?
Jonas Lindblom: Rådet att äta mindre (och röra sig mer) upplever inte jag som särskilt konstruktivt. Bättre ge råd som tillåter en att äta sig mätt, och som man kan hålla i det långa loppet. Rapporten visar att ”Råd” om olika koster är ungefär lika effektiva, alltså inte så stor skillnad. Hur det ser ut med faktiskt intag är en annan historia, det är inte studierna designade för att visa.

Philip: Många som äter LCHF idag äter stora mängder av smör och majonnäs, är det sådana fetter som ni anser är menade för LCHF eller är det nötter och olivolja? 
Jonas Lindblom: Studierna som ligger till grund för våra slutsatser är väldigt spretiga på denna punkt. En del rekommenderar mättat fett, andra omättat och ytterligare några tar inte ställning. I PREDIMED-studien (Estruch) användes en medelhavskost med högt intag av olivolja eller mandel/nötter, den kosten skyddade mot stroke.

Pirjo: Hur påverkar LCHF om man redan lider av hjärta-kärlsjukdom?
Jonas Lindblom: Finns inga studier på det. Däremot finns en subgruppsanalys av den enorma Womens Health Initiative-studien där de som hade tidigare hjärtkärlsjukdom ökade risken för hjärt-kärlevents efter råd om lågfettkost (Howard 2006).

Shamira: Om man pressar juice själv, då är den väl inte lika farlig 
Jonas Lindblom: Det är fortfarande en söt dryck.

Philip: Anser du att GI eller LCHF är bäst i långa loppet?
Jonas Lindblom: Det finns inte så många välgjorda studier på kost med inriktning på lågt GI som man kan tro, lågkolhydratkoster är betydligt bättre studerade, i alla fall på personer med fetma.

Lisa: Snabb viktnedgång är ju en sak men är LCHF även bäst för att bibehålla en god hälsa?
Jonas Lindblom: studier saknas om detta, men det finns inget särskilt stöd för att lågkolhydratkost leder till ohälsa.

Webbred: Vi stänger frågestunden om fem minuter, så passa på att ställa en sista fråga, så får vi se vad Jonas hinner med att svara på.

Webbred: Tyvärr har vi inte kunnat publicera alla frågor då en del av dem helt enkelt har varit för långrandiga och innehållit en mängd frågor på en gång.

Jonas: Min känsla är att GI är betydligt mer hälsosamt än LCHF i det långa loppet, men det finns inga stöd för det i er studie eller? Är viktnedgång den enskilt viktigaste faktorn för god hälsa?
Jonas Lindblom: Kost med lågt GI har säkert flera poänger, men lågkolhydratkost är betydligt bättre utforskat.

Philip: I många av svaren refererar du till lågkolhydratskost...medan många som kör den dieten fokuserar på HF-delen, vilken del är viktigast för ett bra resultat?
Jonas Lindblom: I studierna vi har tittat på fokuserar man främst på att dra ned på kolhydraterna. I vissa studier har man lagt till råd om att också öka intaget av fett. Rent fysikaliskt så är det den reducerade kolhydratmängden som driver processen, eftersom kroppen behöver glukos måste det tillverkas från protein. Det är en energikrävande process som kräver fett. kolla bilaga 1.

kristins: Många människor äter idag massor av mediciner och kosttillskott, proteinpulver, nyponpulver etc. Är det någon diet man bör avstå från under dessa omständigheter?
Jonas Lindblom: Vi har inte studerat detta i rapporten.

Johan: Vilka konsekvenser tror du att den här rapporten kommer få inom sjukvården, t.ex. för de som jobbar med diabetiker och överviktiga?
Jonas Lindblom: Jag tror att de måste bereda sig på att erbjuda stöd och rådgivning till vårdtagare som vill pröva lågkolhydratkost.

Webbred: Tack alla för att ni medverkat till denna chatt, och tack till Jonas Lindblom som tog sig tid att svara på frågorna. Vi fortsätter i ämnet under kvällen här på svt.se.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer