Att förstå väcker läslusten

Uppdaterad
Publicerad

Pojkar ligger långt efter flickor i läsförståelse enligt internationella undersökningar. Men på Sätraskolan har användandet av lässtrategier lett till bättre resultat och fått fler att känna läslust, inte minst pojkarna.

– Ta inte illa upp nu, säger Dene Salah till sin klasskamrat Ivar Kaka, men jag tror att killar är mest inne på fotboll och sport medan tjejer är mer inne på skolan.

Ivar Kaka tar inte illa upp. Han känner till att killar inte är lika bra på att läsa som tjejer. Så är det både i Sverige och alla andra länder. I den internationella undersökningen Pisa var det drygt 31 procent, ungefär var tredje pojke, som inte klarade grundnivån. Bland flickorna var det 14 procent.

Pisa-rapporten 2013

Oskar Alberto tror att det handlar om intresse.

– Killarna spelar fotboll och tjejerna har inget att göra så de läser.

Hur ska man få fler killar att läsa?

– Kanske hitta på en rolig bok som man tycker är spännande. Då vill man läsa mer, säger han.

Mindre skillnad mellan könen

De går i femman på Sätraskolan i Stockholm och när vi besöker dem ska de läsa en text om EU. För att förstå texten använder de strategier som gestaltas av olika figurer som har vissa egenskaper (se faktaruta). Mest populär är Detektiven som hjälper dem att hitta de svåra orden och ta reda på vad de betyder.

– Jag tycker om detektiven. Om jag inte vet ett ord då kan jag få hjälp av den och ta reda på ordet, säger Oskar Alberto.

Dene Salah håller med. Men hon gillar också Cowboyen, som sammanfattar det som hänt.

– Det är bättre att läsa en sida och förstå än att läsa hundra sidor och inte förstå någonting, säger hon.

Med hjälp av lässtrategier har Sätraskolans resultat på de nationella proven förbättrats från mycket låga nivåer till att ligga närmare snittet för Stockholms stad. Dessutom är det fler som känner läslust, inte minst pojkar.

– När man börjar jobba med det jämnas skillnaden mellan pojkar och flickor ut. Ger man killarna verktygen vaknar de till liv. För de får något som löser upp deras intresse för texten. Men det krävs tid. Det går inte på en gång, säger Malin Gonzalez, lärare på Sätraskolan.

Oskar Alberto berättar att han läser varje dag.

– Det är roligt. Nu läser jag Scorpias hämnd. Hela tiden läser jag

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Pisa-rapporten 2013

Mer i ämnet