Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: SVT

Åttaårige Pelle: Varför bara tjejer i hästspel?

När 8-åriga Pelle Björklin ville gå med och spela det populära hästspelet Star Stable upptäckte han att det bara går att vara tjejfigurer i spelet. – Jag tänkte att det var dåligt att man inte kunde vara kille utan bara tjej, säger Pelle till SVT:s Lilla Aktuellt.

Star Stable är ett onlinespel som utvecklats av ett svenskt företag.

Spelet har tre miljoner användare från olika länder och går ut på att skapa en häst och en ryttare, ta hand om hästen, delta i olika äventyr och försöka lösa mysterier. I spelet kan man också köpa kläder och saker till sin figur och sin häst och chatta med andra spelare.

I företagets egen presentation står det inget om att spelet bara är för tjejer. Men det går alltså inte att vara en killfigur och rida sin häst.

Det upptäckte Pelle Björklin när han, efter att ha sett reklam för spelet, ville registrera sig. Pelle rider inte själv, han spelar mest hockey på fritiden. Men han tyckte ändå att spelet verkade roligt och spännade.

Gick inte att vara kille

– Jag började spela och försökte titta så mycket som möjligt om man kunde vara kille med det gick inte.

Enligt Johan Edfeldt, en av grundarna till Star Stable, är det en medveten strategi att bara låta användarna göra tjejfigurer.

– Gör du killavatarer, då bara dundrar det dit killar som vill flirta, säger Johan Edfeldt till SVT:s Lilla Aktuellt.

– De kanske bara tror att det är tjejer som rider, men det är faktiskt killar också, säger Pelle.

Mer om kill- och tjejfigurer i dataspel i Lilla Aktuellt klockan 19.15 i Barnkanalen.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer