Per Holknekt, Donald Trump, Trumps tweet och Holknekts varumärkesansökan. Foto: TT/Faksimil

Bakslag för Per Holknekts covfefe-kupp

Uppdaterad
Publicerad

Efter Donald Trumps oväntade ”Covfefe”-tweet köptes rättigheterrna till det uppmärksammade ordet av PR-gurun Per Holknekt, som i media snabbt deklarerade sina storslagna internationella visioner för varumärket. Problemet? Han har inte fått varumärkesskydd i Sverige – och europeiskt skydd har Holknekt inte ens sökt.

Det var i tisdags som hela världen ställde sig frågan vad exakt den amerikanske presidenten menade med sin tweet innehållandes det mystiska ordet ”Covfefe”.

Det förmodat ofullständiga budskapet från Donald Trump löd:

”Trots en konstant negativ press covfefe”.

”Jag äger rättigheterna till världens mest omtalade ord”

Entreprenören Per Holknekt såg snabbt potentialen i det kryptiska budskapet – och varumärkesskyddade ordet. I en intervju med tidningen Breakit berättar han om sitt förvärv:

 – Jag har varumärkesradarn på dygnet runt. Nu äger jag rättigheterna i EU till världens kanske mest omtalade ord just nu. All marknadsföring är redan gjord av media. Det är kalas, säger han till tidningen.

LÄS MER: Här driver Trump med sin egen Twitter-miss

Per Holknekt berättar vidare hur han visserligen har gjort det ”med glimten i ögat”, men även att han ser det som en bra investering.

– Kanske Starbucks vill göra någon grej på detta i München, då får de prata med mig först. Om ett år tror jag att jag har gjort en bra affär. 3.600 kronor är bara jordnötter i sammanhanget.

”Han har inget skydd”

Men på Patent- och registreringsverket (PRV) är man inte lika imponerad över uttalandet.

– Som det är just nu så har han inget skydd, det är definitivt inte europeiskt och de behöver absolut inte höra av sig till Per Holknekt från Tyskland, säger Johan Nordlund, jurist på varumärkes- och designavdelningen.

Nästan två månader lång handläggningstid

Enligt Nordlund har en varumärkesansökan en sju veckor lång handläggningstid, och detta bara i Sverige. Holknekt har inte sökt skydd i Europa.

– Om någon annan skulle söka i Tyskland nu i dag så skulle inte det här vara något hinder.

Hur vanligt är det att man söker skydd för den här typen av ord?

– Inte jättevanligt faktiskt, men grejen är att Per har en erfarenhet av det här. Han vet om styrkan i skyddet. Därför är han snabbare att tänka i de här banorna. Han första instinkt som entreprenör är ”varumärke”.

Kommer sådant här bli ett vanligare fenomen?

– Det som händer i världen påverkar vad som anses vara ett ”bra varumärke”. Virala prylar är kanske kortlivade, men det kan fortfarande vara värt att skydda.

”Jag har förtur”

Per Holknekt säger att han besitter ett halvårs option på att utöka till en europeisk ansökan.

– I och med att jag har skickat in en ansökan så har jag förtur på att göra en europeisk ansökan, då har jag sex månader på mig. Så funkar det alltid. Jag har förtur, men sen avgör jag själv om jag vill skicka in den eller inte, säger han till SVT Nyheter.

Hur långt är bäst före-datumet för ett viralt ord?

– Det är upp till mig. Det här är ett ord som redan marknadsförts ganska hårt och ligger top of mind hos folk, alltså kan man väcka det till liv igen.

Varumärkesjuristen förklarar – så skyddar du dina dyrgripar

  • Ansökan går igenom en process där vi går igenom tidigare rättigheter och bedömer särskiljningsförmågan på själva ordet. Det är en process som tar drygt sju veckor. Efter det kan vi uttala oss om han har ett varumärke eller inte.
  • Ett svenskt varumärke kostar 1.800 kronor och därefter 900 kronor per klass.
  • Ett europeiskt varumärke kostar motsvarande 850 Euro.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.