Utredaren Kent Johansson slår i sin utredning fast att cyklar bör prioriteras mer i trafiken.
Andra förslag från honom är väjningsplikt för bilar vid korsande cykelbanor och fler möjligheter för cyklister att åka mot enkelriktat.
Utredaren Kent Johansson vill däremot inte att cyklister ska få cykla mot rött ljus eller strunta i stopplikt.
-Man ska följa trafiksignaler. Det är viktigt med tydliga, kraftfulla meddelanden i trafikmiljön, säger han.
I stället vill Johansson att man till exempel har fler särskilda trafikljus för cyklister.
Utredningen bedömer att staten bör satsa mellan 800 miljoner och en miljard kronor för att stimulera fram bättre infrastruktur för cyklister i och mellan kommunerna.
Motormännen kritiska
Motormännen varnar för att utredningens förslag kan leda till olika trafikregler för bilister och cyklister.
”Det är olyckligt om vi får en utveckling mot olika trafikregler för bilar och cyklister. Otydlighet kommer bara leda till fler olyckor”, säger Motormännens vd Maria Spetz i ett pressmeddelande.
Hon hävdar att det är cyklisternas bristande respekt för dagens regler som gör att vi har så många cykelolyckor.
Cykelfrämjandet gör tummen upp för förslagen om väjningsplikt för bilisten vid cykelöverfarter och om cykelgator. Organisationen beklagar dock att det inte finns några mer konkreta förslag om ökad finansiering av cykelinfrastruktur.
-Det här är den första riktiga cykelutredningen som lagts fram vad vi känner till, och att det då blir ett så pass lamt förslag är en stor besvikelse. De har haft två år på sig och verkligen vänt och vridit på det mesta, och Kent Johansson är en kompetent utredare så det är tråkigt, säger Klas Elm, ordförande för branschorganisationen Svensk cykling.
Cykelutredningens förslag
- Tillåtet för barn under åtta år att cykla på trottoaren.
- Bilar ska ha väjningsplikt vid obevakade cykelöverfarter.
- Cyklar med mer än två hjul eller med cykelkärra ska få föras på körbana även om det finns en cykelbana.
- Skyldighet att cykla på vägrenen ska bara gälla om den är tillräckligt bred och i övrigt lämplig att använda.
- Cykelgator där övrig trafik anpassas till cyklisterna ska kunna införas.
- Kommuner och landsting bör se till att det blir lättare att ta med cykel på buss och tåg.
- 0,8-1 miljard kronor i statligt stöd bedöms behövas för bland annat fler cykelbanor och bättre cykelparkeringar.