Bärplan kan ge lyft åt elbåtar

Uppdaterad
Publicerad

Elbilar har slagit igenom stort senaste året, men det går trögt för batteridrivna båtar. Bärplan, eller vingar under vattnet, är en nygammal teknik som nu kanske kommer göra elbåtarna vanligare.

I ett litet undangömt varv på Lidingö i Stockholm sitter ett gäng båtentusiaster med en idé som kan ge elbåtarna ett genombrott. Under botten på deras prototypbåt sitter en höj- och sänkbar vinge, ett bärplan. Den ger lyftkraft i höga farter och lyfter upp skrovet ur vattnet vid 15 knop. Båten flyger istället fram med betydligt mindre motstånd.

– Poängen med bärplan är att minska energiförbrukningen så att man får en bra räckvidd på el, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd för Candela Speedboats.

Till ytterskärgården och tillbaka

Det är just batteriernas kapacitet som hindrat elbåtarnas utveckling. Det är trögt att köra i vatten, särskilt i höga farter. En snabbgående motorbåt av den typ som Gustav Hasselskog och hans kollegor utvecklar drar 15 gånger mer energi per kilometer än en bil. Det betyder att man behöver en rejäl soppatank för att köra långt. Eller många, tunga batterier.

LÄS MER: Här visas elbilarna upp

För en elbåt är därför avgörande att kunna sänka energiförbrukningen. Med hjälp av bärplanen halveras den, och genom att sänka vikten med hjälp av lätta material som kolfiber sänks förbrukningen ytterligare 25 procent. Med totalt 75 procent lägre energiförbrukning har sportbåten en beräknad räckvidd på omkring 60 sjömil, eller drygt 10 mil. Det med ett batteripaket som är hälften så stort som i en Tesla.

– Man åker ganska snabbt till sitt fiskeställe. Sedan kan man ligga och puttra och då drar det nästan ingen ting, och man stör inte fiskarna, säger Gustav Hasselskog.

Bärplansbåtar flyger över vågorna och ger en mycket mindre skumpig gång, och dessutom nästan inga svall. Med elmotor slipper man avgaser, buller och klimatutsläpp.

– Det är ju givet att vi inte kan fortsätta att åka bensinbåtar. Dessutom drar det ju väldigt mycket bensin.

Nygammal uppfinning

Bärplansbåtar har funnit sedan mitten av 1800-talet, och är idag vanligt på segelbåtar. Men nackdelarna har varit att vissa konstruktioner har varit breda och gjort det svårt att lägga till. Det är också dyrare och ömtåligt. Dessutom finns en viss instabilitet i både höjd- och sidled. Det gäller särskilt helt nedsänkta bärplan.

LÄS MER: Elbåt upp till test

Vid höga farter kan det låga vattentrycket på ena sidan av vingen få vattnet att övergå till gas, dvs koka. Då försvinner lyftkraften och båten kraschar ner på mage. Vanligtvis innebär det bara en inbromsning men i höga farter kan det vara farligt. Luft kan också sugas ner längs bärplanet under vattnet vilket också kan resultera i en krasch. Det senare hände till exempel under SVT:s provtur med prototypbåten.

– Det kan vara svårt att hålla balansen ibland med en bärplansbåt. Det är därför vi måste testa och driva det här vidare, säger Gustav Hasselskog.

Men är det säkert då?

– Ja det är säkert. Och kör man på något går bärplanen av och man landar på vattnet. Det är ju trots allt en båt med V-format skrov. Det blir som att hoppa i en våg ungefär.

Dator håller balansen

Ett datoriserat styrsystem känner av höjd över vattnet och lutningen, och kompenserar med hjälp av vingen under vattnet. I teamet ingår expertis från såväl drönare som stridsflygplan. Vingen kan vridas i olika vinkel för att skapa olika mycket lyftkraft. För att hålla balansen på bärplansbåtar används flera tekniker.

Klaffar i vingkanterna kan parera lutningen, liksom att släppa ut luft på ena sidan för att minska lyftkraften. Prototypbåten använder en solid vinge som går att ”twista”.  För att kunna köra på grunt vatten och för att ge bättre manöverförmåga i låg fart, kan vingen lyftas upp i skrovet.

Mindre risk för soppatorsk.

Priset på en Candela elbåt kommer att ligga mellan 1,5 och 2 miljoner kronor. Trots att man inte tillverkat en enda båt hittills har företaget 85 förbeställningar, i huvudsak från Sverige och USA. Många är Teslaägare.

En målgrupp är båtintresserade i insjöar i Europa. Båten ska kunna köra i 2,5 timme i 25 knops fart. Det kan vara tillräckligt för en dagstur i skärgården. Laddar gör man över natten i ett vanligt 220 volts eluttag. Någon reservmotor finns inte, trots att många köpare nog ryggar lite för risken att stå med tomma batterier i ytterskärgården.

– Det är lättare att hitta ett eluttag än en bensinmack i skärgården så man borde ha mindre räckviddsångest än när man kör bensinbåt av den anledningen, påpekar Gustav Hasselskog.

Bättre batterier nyckeln

Trots att batterierna har förbättrats mycket de senaste åren tack vare utvecklingen av elbilar är det fortfarande inte tillräckligt för vanliga elbåtar. En typisk räckvidd är bara en halvtimme säger Gustav Hasselskog, som menar att det krävs mer för att genombrott för elbåtar.

– Antingen att det sker en revolution när det gäller batteriteknik så att batterierna blir väldigt billiga och väldigt lätta. Då kan man i princip elektrifiera dagens båtbestånd. Tills dess tror jag att bärplan har en roll att spela, just för att man får en mycket lägre energiförbrukning, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.