-Den ekonomiska oron har inneburit att verkstäder har tappat kunder och då har man varit ännu mer mån om att behålla de kunder man har och varit lite extra noggrann, säger Leif Fagerlund, vd för det oberoende kontrollorganet Kontrollerad Bilverkstad.
Förbättringarna följer trenden som har pågått sedan kontrollerna började 1995. Då var det riktigt uselt. I nästan 45 procent av reparationerna upptäcktes fel.
I fjol, när det gjordes runt 20.000 stickprovskontroller på cirka 800 verkstäder, var andelen fel nere i 11 procent.
Administrativa fel vanligast
De flesta felen är administrativa, som att fel leveranstid har angetts eller att priset inte stämmer. Runt 30 procent är tekniska.
-Flest fel upptäcker vi efter gjord service. De allvarligaste är att belysningen och däcken har en felaktig inställning, säger Leif Fagerlund.
Ägarna till bilarna i de slumpvisa kontrollerna får också en enkät som mellan 30 och 40 procent svarar på. Svaren visar att allt fler är nöjda med bilverkstädernas jobb. 2004 var andelen som satte högsta betyg 60 procent. 2009 var den 78 procent.
-I år är vårt mål att runt 85 procent ska vara helnöjda, säger Leif Fagerlund.
TT
Kontroll av bilverkstäder
• Kontrollerad Bilverkstad (KBV) startades av branschen i mitten av 1990-talet efter att omfattande fusk avslöjats på bilverkstäder.
• KBV är ett oberoende kontrollorgan. Det ägs av Bil Sweden, Motorbranschens Riksförbund och Svensk Bensinhandel.
• Kontrollerna utförs av Svensk Bilprovning.
• Varje år görs cirka 20 000 oanmälda kontroller på allt från information om prisuppgift till om det kunden betalat för har utförts.
• Cirka 800 bilverkstäder är anslutna till KBV. De har en grönt punkt som symbol.
Källa: TT