Tidigare var det framför allt de begagnade bensinbilarna som såldes på export, men de senaste åren har försäljningen av äldre dieselbilar utomlands ökat, enligt bilvärderingssajten Bilpriser.se.
Under första halvåret i år ökade exporten av begagnade dieselbilar med hela 96 procent mot samma period 2017.
Finland köper begagnat
Den svaga kronkursen gör att svenska bilar blir attraktiva i andra länder på grund av sina låga priser och säljs framför allt till Finland, Estland och Polen.
– I Finland är det stor efterfrågan på begagnade dieslar. En ny skattelagstiftning gör det dyrt att köpa en ny dieselbil, säger Mattias Bergman, vd på Bil Sweden.
Miljön ger status
På Volkswagen Sverige ser man en trend med ökat intresse för små bensinsnåla bilar, och förutspår en revolution av elbilar nästa år.
– Många företag vill byta sina tjänstebilar mot modernare och renare fordon. Miljön har mer status nu än för tio år sedan och det finns ett större utbud av laddhybrider, el- och gasbilar, säger informationschefen Marcus Thomasfolk till SVT Nyheter.
Varierad bilpark
I Sverige finns bonus-malussystemet som ger premier för upp till 60 000 kronor för en elbil eller 10 000 för en gasdriven bil, och skattelättnader för en ny miljövänlig bil de första tre åren.
– Många företag vill ha en varierad flotta av leasingbilar med olika typer av drivmedel. De nya miljövänliga bilar som köps i dag kommer att hamna på begagnadmarknaden om tre år. Det går i cykler, säger Henrik Littorin, vd på Bilpriser.se.
Mer elhybrider
I Stockholm väljer fler att köpa elhybridbilar än på andra håll i landet. Ett skäl tros vara de miljözoner som diskuteras att införas i Stockholm om två år.
– Svenska bilar är attraktiva i andra länder eftersom de ofta är välskötta och det finns mycket information att hämta om bilarna på de digitala marknadsplatserna, säger Henrik Littorin.