Den senaste tiden har Swish kraschat flera gånger. Foto: Jessica Gow/TT/Privat

Bengts pengar drogs fyra gånger – nu svarar Swish

Publicerad

Bengt Winbladhs överföring på Swish drogs fyra gånger – trots att betaltjänsten låg nere. Han är inte den enda som drabbats, uppger Swish själva.

Vid 12.30-tiden på lördagen kraschade betaltjänsten Swish. I samma veva var Bengt Winbladh från Göteborg på loppmarknad och skulle göra en affär. Det var en affär som blev betydligt dyrare än väntat.

– Det var inga stora belopp, det rörde sig om 200 kronor, men ändå. Jag fick ett felmeddelande där jag uppmanades att försöka igen. Vid det här laget visste jag inte att det var fel på Swish. Jag försökte fyra gånger sedan la jag ner det och gick därifrån och det blev ingen affär, berättar han över telefon.

”Men snälla rara”

En stund senare fick Bengt Winbladh, som redan lämnat loppmarknaden, för sig att kolla sitt kontoutdrag.

– Jajamän, då hade beloppet dragits fyra gånger. Mottagaren fick jag ju inte tag på så jag ringde till banken och de kände till det här felet. Trots det kunde de inte göra någonting i dagsläget. Men pengarna måste ju komma tillbaka till kontot, men nej det skulle utredas, säger han och fortsätter:

– Det ska vara reklamation och allt... men snälla rara sa jag. Det kan ju vara barnfamiljer som gör affärer, råkar tömma kontot och bli strandsatta. Jag vill nästan kalla det här för en allvarlig händelse. I dag använder vi ju nästan Swish oftare än kontokort.

På Swish är man väl medvetna om problemet.

– När man får felmeddelandet står det att man ska kolla sitt bankkonto så vi brukar alltid rekommendera att man ska kolla sitt transaktionskonto om man har lyckats använda sitt bank-ID, säger Sofia Norén, presskontakt på Swish.

Swish känner till problemet

Problemet är enligt henne svårt att undvika och beror på driftstörningar.

– Ett tag stänger vi av allting, även betalningar, men när vi ska försöka starta om systemet igen måste vi släppa på igen och då kan det hända några försöker flera gånger trots att de får det här felmeddelandet. Det kan hända att enskilda prövar fem-tio gånger.

Bankens utredning väntas ta några veckor.

– Det här kommer korrigeras av respektive bank och vi ser självklart till att de får underlag så att de kan göra det, säger Sofia Norén.

”Kan absolut bli tydligare”

Behöver ni bli tydligare?

– Det håller jag med om, vi kan absolut förtydliga det och det är med på vår utvecklingslista. Det här är otroligt olyckligt men banken kommer självklart se till att det här korrigeras.

Hur många har drabbats av det här?

– Jag kan tyvärr inte svara på det, men vi har blockerat möjligheten att få igenom betalningar under majoriteten av störningen.

Den senaste tiden har Swish kraschat flera gånger.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.