Bibliotekarien Gustav Almestad upplever att mindre arbetstid går att lotsa besökare i litteraturens värld. Foto: Jenny Lagerstedt

Bibliotekarien: ”Ett demokratiproblem”

Uppdaterad
Publicerad

Allt fler går till biblioteket för att få hjälp med olika digitala problem, enligt Sverige största bibliotekariefack DIK. Det behövs fler mötesplatser dit man kan gå med sina digitala frågor, anser bibliotekarien Gustav Almestad.

– Många har låga kunskaper i hur man hanterar en dator och hur man förstår internet.

Det är ovanligt lugnt på biblioteket just idag. Det vackra försommarvädret gör att färre än vanligt letat sig in. Men vid bibliotekets sex lånedatorer med internetuppkoppling är det ändå fullsatt.  

– Bara på den timmen vi har haft öppet idag har jag redan fått hjälpa någon att söka upp en blankett till att ansöka om barnomsorg, en annan person att skriva ut kontoutdrag och så har jag fått besvara frågor om hur man söker en lägenhet. Det kommer flera frågor i timmen, till varje enskild bibliotekarie som står här, säger Gustav Almestad som arbetar på biblioteket i Farsta centrum i södra Stockholm. 

”Vi känner oss som en extra-social” 

Han tycker att biblioteken är en naturlig plats att få hjälp med it- och informationsfrågor. Men han skulle önska att biblioteken inte var ensamma om det, att det fanns fler samhällsinstitutioner som kunde hjälpa till. 

– Det är frustrerande när vi från höra från besökare att de blir hänvisade hit från bankerna när de själva inte klarar av sina bankärenden. Sen när det gäller alla kontoutdrag som vi får hjälpa till att skriva ut. Det är ju oftast socialen som vill ha dem, och då kan man ju tycka att socialkontoren skulle kunna hjälp till att skriva ut dem. Vi känner ju oss lite grann som en extra-social, säger Gustav Almestad.

Personalen räcker inte till

Biblioteket i Farsta erbjuder, liksom många andra bibliotek, digital ”första hjälpen” två timmar i veckan. Men det räcker oftast inte till. Och eftersom biblioteket erbjuder lånedatorer kommer frågorna hela tiden.

Gustav Almestad har flera gånger fått tillgång till besökares bankdosor, e-legitimation och olika lösenord. Han märker dagligen av det som brukar kallas digitalt utanförskap. 

– Jag märker att det generellt finns ganska låga kunskaper i hur man hanterar en dator och hur man förstår internet. Många människor har svårt att förstå var de överhuvudtaget befinner sig när de är på nätet, vad ett adressfält är och hur man delar en fil, säger Gustav Almestad. 

Har samhället misslyckats med att få med alla på det här digitaliseringståget? 

– Ja det tycker jag. Jag tycker inte att samhället har gjort någon större insats överhuvudtaget. 

Är det ett demokratiproblem? 

– Absolut. Det skulle jag definitivt säga, säger Gustav Almestad. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.