I Sverige är det enbart privatpersoner som för eget bruk får importera stora amerikanska lyxbilar. En per person. Och det har gjort att bilfirmor och företagare satt i system att använda bulvaner för att ta in bilarna i Sverige och sedan sälja dem vidare.
-Det finns fall där man varit tvingad att låna ett namn för att komma åt intyg. Intyg som inte går att komma åt annars, säger bilförsäljaren Kent Andersin och pekar på exempelvis motorcertifikat.
Hundratals bulvaner
Rapports granskning visar att tre av de största försäljarna av importerade amerikanska lyxbilar systematiskt registrerar nya bilar på privatpersoner för att ofta senare samma dag sälja bilen vidare. Bulvanen har ofta inte ens sett bilen.
För att kunna driva verksamheten måste därför bilförsäljarna rekrytera hundratals nya bulvaner varje år. Rapports reporter har pratat med en anonym man som har agerat bulvan.
Rapport: Hur kom det sig att du hjälpte till med det här? Var det via någon bekant?
-Ja, precis. Det var någon som kände någon som behövde hjälp med en bil. De hade fyllt sin kvot med att ta in bilar. De behövde en till bil och då frågade de mig om de kunde använda mitt namn. Så då gjorde jag det.
Rapport: Hur mycket pengar fick du för det?
-Jag kommer inte riktigt ihåg. Men det var inga fantasisummor, säger mannen.
”Kringgående manöver”
När Rapports reporter med hjälp av dold mikrofon besöker importfirman Stefan Ernryd AB i Stockholm och utger sig för att vara köpare bekräftas metoderna av ägaren.
-Man kan kalla metoden för en kringgående manöver, säger Stefan Ernryd.
När ägaren sedan konfronteras med vad han sagt hävdar han att han inte gör något fel.
Pågått i tjugo år
När reportern sedan besöker Sveriges största oberoende bilimportör, Exclusive Cars, bekräftar ägaren Lars Rodeblad, som också är ordförande i branschorganisationen, att missbruket pågått i minst tjugo år. Det handlar om tiotusentals bilar, berättar han när han tror att kameran är avslagen. Men han hävdar att ansvaret ligger högre upp.
-Myndigheterna säger ingenting. De vet hur det går till. Och tycker de att branschen har dragit det här för långt får de säga till.
Knut Kainz Rognerud
knut.rognerud@svt.se
Daniel Gazett
daniel.gazett@svt.se